Нараства агресията от деца над деца в Русенско

Как заниманията с театър могат да помогнат за изкореняване на насилието сред подрастващите?

Нараства агресията от деца над деца в Русенско

„Не издържам в училище. Всеки ден ме обиждат, че съм „аутист“, „гей“, „загубеняк“. Псуват ме. Все по-често чувам от съучениците си „Да ти умре семейството“. Често ми посягат. Не знам къде съм попаднал. Идвам от друг град и откакто съм в нов клас, имам чувството, че никой не ме приема“, споделя пред психолога петокласник. Обидите го карат да се чувства подтиснат и да не му се ходи на училище. Когато търпението му не стигне, избухва и често налита на бой. Често се налага намесата на учителите, за да се предотвратят подобни ситуации. Правят се и родителски срещи. 

Оказва се, че това не е изолиран случай. Една от тенденциите в общуването между тийнейджърите е и разделението на бедни и богати. Ако някой не е с маркови обувки или скъп телефон, то те са „фейк“, а той е бедняк, споделят психолози.

Патент на момичетата пък са пререканията, обидите и клеветите в социалните мрежи. Споровете обикновено са за момчета.

Най-често срещаните причини за проява на насилие и тормоз в училищна възраст са:

·      Потребност от упражняване на контрол над другите

Потребността от упражняване на контрол над другите в тийнейджърска възраст е свързана с психологически, социални и емоционални фактори. Това желание за контрол може да се прояви по различни начини, включително в приятелския кръг. Причини за стремежа към контрол са:

Търсене на идентичност и независимост – Тийнейджърите често се опитват да утвърдят себе си, като влияят върху другите. Това може да им даде усещане за сигурност и принадлежност.

Несигурност и ниско самочувствие – Контролът може да бъде защитен механизъм срещу вътрешни страхове и липса на увереност.

Социална динамика – Желанието да доминират в групата е част от тийнейджърските взаимоотношения. Това се проявява в лидерски роли, но и в манипулативни поведения.

Влияние на семейството – Ако детето е израснало в среда с прекомерен контрол от родителите, може да копира това поведение.

Онлайн среда и социални мрежи – Тийнейджърите често търсят влияние в дигиталния свят, контролирайки как са възприемани от другите.

·      Използване на другите като обект за постигане на лични цели

        Този феномен  може да се наблюдава във всички възрасти, но е особено забележимо в тийнейджърските години поради развитието на социалните умения, идентичността и моралните ценности. Причини за такова поведение в тийнейджърска възраст са:

        Егоцентризъм и незрялост – Тийнейджърите все още изграждат своята емпатия и често се фокусират върху собствените си желания, без да осъзнават напълно ефекта върху другите.

Социална йерархия и натиск – В училищна среда желанието за популярност или социален статус може да доведе до използване на другите за лична изгода.

Ниско самочувствие – Някои млади хора използват другите, за да се почувстват по-добре или да компенсират свои несигурности.

Липса на емоционална интелигентност – Неспособността да разбират и уважават чуждите емоции може да доведе до манипулативно поведение.

Имитация на модели – Родители, медии или влиятелни личности могат да наложат модели на поведение, при които използването на другите се възприема като нормално.

 

·      Нагласа, че винаги трябва да се получава онова, което се желае, без да зачитат нуждите и чувствата на другите.

Нагласата, че човек винаги трябва да получава това, което желае, без да зачита нуждите и чувствата на другите, е често срещана при деца и тийнейджъри.Тя се появява в резултат на: Прекалено глезене и липса на граници – Ако едно дете винаги е получавало всичко, което поиска, без да се учи на търпение и компромис, то ще очаква същото и в социалните си взаимоотношения. Липса на емпатия – Ако не се насърчава разбирането и уважението към чувствата на другите, детето може да се научи да действа само в своя полза. Модели от възрастните – Ако родителите или други авторитетни фигури демонстрират егоистично поведение, детето може да го копира. Културни и социални фактори – Влиянието на медиите, социалните мрежи и консуматорската култура могат да създадат усещането, че човек „заслужава всичко“, без да полага усилия.

·      Липса на умения за ефективно решаване на конфликти и копинг стратегии за преодоляване на разочарование и справяне със стреса

Липсата на умения за ефективно решаване на конфликти и слабо развити копинг стратегии за справяне с разочарование и стрес са често срещани проблеми в тийнейджърската възраст. Това може да доведе до изблици на гняв, агресивно или избягващо поведение и дори до тревожност и депресия.

Причини за липсата на тези умения са: Ограничен житейски опит – Тийнейджърите все още се учат как да регулират емоциите си и да се справят спредизвикателствата. Имитация на нездрави модели – Ако в семейството или средата имаагресивни или пасивно-агресивни модели на поведение, те могат да бъдат възприети катонорма. Прекалена защита от родителите – Ако детето винаги е било предпазвано отконфликти и трудности, то няма да развие умения за справяне със стреса. Социални медиии, дигитална комуникация – Все по-честата комуникация онлайн намалява възможноститеза развитие на социални умения лице в лице.  Липса на обучение по емоционална интелигентност – В училищната среда често не се акцентира върху развитието на емоцонални и социални умения.

             Сред причините за проява на агресия са още: ниските нива на самоконтрол и самодисциплина; отказа от поемане на отговорност за действията; липсата на способност за отчитане на последиците от дадено поведение; Липсата на умения за отлагане на удоволствието и проява на упоритост и постоянство в постигането на цели.

 

Проверка на „Бряг“ показва, че конкретни статистически данни за случаи на агресия между деца в Русе няма в публично достъпните източници. Въпреки това, наличната информация сочи, че агресията сред учениците е нарастващ проблем както в Русе, така и в национален мащаб. През 2021 г. в Русенска област се наблюдава увеличение на сигналите за насилие над деца. Пандемията от COVID-19 и мерките като социална изолация и дистанционно обучение са довели до намаляване на насилието между деца в учебната среда.    

На национално ниво, данни от 2018 г. показват, че всеки ден около 30 деца в България стават жертва на агресия в училище. Тормозът все по-често се пренася и в интернет, като страната ни заема едно от първите места в Европа и света по агресивно поведение в мрежата.

През последните години се наблюдава тревожна тенденция на нарастване на агресията в училищата. Вербалната агресия е отбелязала ръст от 26%, тормозът в училищата е нараснал с 10%, а кибертормозът – с над 85%.

В Русе, екип, сформиран по Координационния механизъм за взаимодействие в случаите на деца, жертва на насилие, е разгледал два случая на агресия между ученици и е обсъдил мерки за подкрепа на семействата.

Тези данни подчертават необходимостта от засилени мерки за превенция и справяне с агресията сред децата както на местно, така и на национално ниво.

 

ЗА КАРЕ

 

Деца борят агресията с театър

В Русе отварят врати  четири  ателиета, насочени към превенцията на агресията отдеца над деца чрез изкуство, съобщиха от Сдружение „Център Динамика“. Това са Писателско ателие „АБеПис“, Актьорско ателие „Театралала“, Декораторско ателие„Ателието“ и Дизайнерско ателие „Театрални костюми“. В тях ще участват 48 деца от Русена възраст 11 -16 г., сред които 12 в риск, обхванати от социалните услуги и 36 с интерес към изкуството. В Писателското ателие участниците ще се запознаят с темата за насилието във всичките му проявления, както и със същността на драматургичния текст и в екип ще изработят сценарий за пиеса.

Актьорското ателие предоставя на децата знания за театъра и сценичното поведение. Участниците подготвят за сцена създадения в първото ателие сценарий. В Декораторското ателие участниците получават знания за изработване на декори и реквизит за театрално представление, които ще изработят за театралната постановка. В Дизайнерското ателие за театрални костюми участват ученици от Професионалната гимназия по облекло „Недка Иван Лазарова“ , които ще изработят костюми за театралната постановка. Ръководители на ателиетата ще бъдат  професионален сценарист,  актьор,  художник, дизайнер. Четирите ателиета ще се провеждат паралелно в продължение на 12 месеца. Идеята е под ръководството на своите ментори децата да създадат нова театрална постановка по емата за насилието. Предвижда се театралното представление да се представи на сцена сред широка общественост на 19 ноември 2025 г. – Световният ден за борба с насилието на деца и 1 юни 2026 г.-Ден на детето. Запис от представлението ще  се разпространява в Интернет и чрез Националната мрежа на децата.

Инициативата е етап от проекта „SOS Насилие над деца“ на Сдружение „Център Динамика“ , който е финансиран от Фонд INSPIRE на Фондация „Работилница за граждански инициативи“.

В рамките на проекта 60 педагози, педагогически съветници и психолози и 240 ученици от Русе ще преминат през обучение за превенция на насилието от деца над деца до края на тази година. С приоритет ще бъдат привлечени ученици с проблемно поведение. Педагогическите специалисти ще усвояват нови знания по темите: Насилие сред връстници; Разрешаване на конфликти;  Ролята на педагозите, училищните психолози и родителите в превенцията на насилието; Превенция на насилие чрез развитие на социално-емоционални компетентности у децата Ефективни действия на педагогическите специалисти и иновативни практики за превенция. Обученията ще се водят от психолозите Деана Димова, Елена Минкова и съдия Велизар Бойчев. Обчителите ще бъдат ангажирани и с информационно-обучителни кампании с ученици от 11 до 16 години по темите: Дискриминация по полов признак; Гражданска отговорност; Насилие над връстници; Домашно насилие в семейството; Човешки права. Обучените деца и младежи ще имат възможност да предадат усвоените знания на свои връстници.

Темите от обучението ще бъдат включени в наръчник, който ще се разпространява чрез Интернет и е предназначен за родители, педагози и деца.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори