Пресиян Костадинов е на 36 години, родом от Русе. Средното си образование завършва в СУ “Йордан Йовков”, а висше - във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий” със специалност “История”. Костадинов е доктор по съвременна българска история от 2020 година. От пет години преподава история и цивилизации в СУ “Христо Ботев” - Русе. Преди броени дни Пресиян Костадинов бе удостоен с Националната награда „Даскал Ботьо Петков“.
“Будителството не е само за 1 ноември”, категоричен е д-р Пресиян Костадинов. Преподавателят по история в русенската гимназия „Христо Ботев“ е тазгодишният носител на престижната националната награда „Даскал Ботьо Петков“. Русенецът получи отличието на церемония в навечерието на 1 ноември лично от председателя на Общонародна фондация „Христо Ботйов“ Боян Ботйов, правнук на брата на Христо Ботев - генерал Кирил Ботйов. Призът се присъжда на учител по хуманитарните учебни предмети български език и литература, история и цивилизация, география и философия в гимназиален етап на средното образование и представлява почетен знак с образа на даскал Ботьо Петков, изработен от художника и скулптор Георги Недялков.
“Учителят трябва да бъде пример за подрастващите, да им покаже правилния път и да ги насърчи да мислят критично”, убеден е историкът. Според него, всеки, който се отдава на културата, изкуството и образованието, по един или друг начин е съвременен будител. “Той прави нещо целенасочено в полза на обществото, в полза на хората, смея да твърдя, безкористно в по-голяма степен”, казва Костадинов.
Професионален път
36-годишният русенец Пресиян Костадинов е възпитаник на Великотърновския университет “Свети свети Кирил и Методий”, където завършва специалността “История”. Преди четири години младият учител защитава и докторска степен по съвременна българска история. Преподавател е от седем години, като в последните пет години работи в СУ “Христо Ботев” - Русе.
Призванието да си учител
“Избрах професията, защото винаги съм харесвал историята като наука още от пети клас”, споделя Пресиян Костадинов. Той разказва как първото му посещение още като дете в гръцката столица Атина е променило възприятието му за историята: “Видях нещо от учебниците на живо. По един малко по-различен начин, извън текстуалното, възприех какво представлява живата история.”, спомня си преподавателят. Любовта към историята признава, че дължи на своите учители. “Този интерес, за мое щастие, те не успяха да потушат, а напротив, разпалиха го.” Току-що завършил гимназия, младият мъж нямал никакви колебания какво иска да учи в университетата. Именно затова избрал да кандидатства история във висшето училище във Велико Търново.
Съвременните предизвикателства в училище
Според носителя на престижната награда „Даскал Ботьо Петков“ най-голямото предизвикателство пред учителите днес е административната работа: “Тази административна работа, която се вменява на учителите, до някаква степен е по-изморяваща от самия учебен процес”, признава педагогът. “Когато се хвърли един топ с хартия в края на годината, административно натрупани документи, човек си дава сметка колко вниманието му и работният процес са били ангажирани с ненужни неща. Това изтощава и това е най-голямото изпитание”.
Въпреки предизвикателствата в професията, Костадинов е удовлетворен от постиженията си.
“Радвам се, когато виждам как моите ученици се интересуват от история
и избират да продължат образованието си в тази област”, казва той. Професионална радост за младия учител са именно младежите, в които съзира бъдещи осъзнати личности, които вървят по своя път на личностно развитие. “Например, миналата година от моя клас изключително много се гордея с Виктория Шакерова, която продължи да учи история в Софийския университет.”, казва Пресиян Костадинов. Преподавателят с удовлетворение споделя, че всяка година от дванадесетокласниците има по няколко ученика, които избират именно историята за своята бъдеща професионална реализация. “Важното е после, след като завършат, да поискат да го работят. Но това вече зависи от тях.”.
От миналата учебна година младият учител е и класен ръководител и пази мил спомен от първия си клас. Момичетата и момчетата от 12 „а“ клас на училище “Христо Ботев” изненадаха своя класен ръководител с незабравимо шоу. Всички девойки бяха облечени в народни носии, а младежите в четнически униформи, осигурени с помощта на дружество “Традиция” в Русе. На представлението бе поканен и гайдар, а дванайсетокласниците изиграха няколко народни хора с класния си ръководител, като между тях отброяваха числата от 1 до 12, както по традиция правят абитуриентите.
Мисията на съвременния будител
“Най-важното нещо понякога е не дали човек знае конкретен факт, име, събитие или нещо от историята, а най-важното нещо е да бъде добър човек и да се стреми към това да се усъвършенства постоянно, без да вреди на останалите”, твърди учителят. Пресиян Костадинов подчертава значението на четенето и на изучаването на историята като средство за развитие на личността. “Историята ни показва, че често повтаряме едни и същи грешки. Важно е да се учим от миналото, за да изградим по-добро бъдеще”, споделя той.
По думите му будителството е тема за разговори, за размисъл в обществото, винаги като че ли по това време - на 1 ноември. “И за съжаление, когато мине цялата еуфория покрай деня, изведнъж будителите отиват някъде там назад и въобще мисълта за това какво значи будителството, става неактуална тема, което е разбираемо до някаква степен. От друга гледна точка обаче не е, защото ние, ако мислим селективно в определено време от годината за това нещо, през останалото време го забравяме, то наистина ли познаваме същността на думата будител?!”.
Преподавателят е категоричен за ролята на учителя, който трябва да покаже подходящия модел, който учениците да възприемат и да усвоят. “Разбира се, те в последствие допълнително ще модифицират личността си, ще стигнат до себе си, както се казва. Но това е първоначалната наша роля и задача, с подходящите примери.”.
За наградата
“Ако говорим за личността на Даскал Ботьо Петков, то бих казал, че това в епохата на Възраждането, е една от най-ярките личности, свързани с образователното дело. Човек, който, както свидетелстват съвременици и самият Христо Ботев, е изключително педантичен и насочен в това да даде най-доброто. Тоест има покритие. И съвременната,и историческата гледна точка към будителството, през призмата тъкмо на личността на Даскал Ботьо Петков, е забележим паралел.” Пресиян Костадинов иска неговите ученици да осъзнаят, че отношенията между тях като хора е основополагащо.
"Тези неща са едни непреходни ценности, които трябва всеки да усвои, защото те ни правят хора.". Осъзнава най-важната роля на учителя като модел за подражание, особено в свят, където децата често търсят примери в социалните мрежи, вместо в истинските отношения и диалози с околните. Костадинов е убеден, че в часовете по история също има място за изследване на съвременните модели на поведение и за изграждане на критичен поглед към света. "Без четене, без просвета, без постоянен интерес към определена тема, нещата няма как да се случат. Този дефицит на знания не може да бъде наваксан и покрит през социалните мрежи, когато гледаме клипчета или четем някакви неща написани там и да им вярваме", споделя преподавателят.
Напиши коментар