70 години от смъртта на създателя на "народната кола"

Порше през 1940 г.  Bundesarchiv, Bild 183-2005-1017-525 / CC-BY-SA 3.0

На 30 януари се навършват 70 години от смъртта на Фѐрдинанд По̀рше (на немски: Ferdinand Porsche), един от най-видните автомобилни конструктори на 20 век.

Роден е на 3 септември 1875 г. в градчето Маферсдорх, днес Вратиславице над Нисоу, квартал на Либерец, Чехия, в семейство на судетски немци. Баща му Антон Порше е майстор-тенекеджия, който не одобрявал опитите на сина си с електричество. Но след като младият Фердинанд сам сглобил динамо за осветяване на дома им, бащата склонил той да посещава вечерните курсове на либерецкия техникум, докато през деня помагал в работилницата на баща си.

Първия си патент получава за електрическо „мотор-колело“ в електротехническата компания Béla Egger във Виена.

Порше съвместно с Якоб Лонер създава първия в света хибриден автомобил – колата Lohner-Porsche, с който за пръв път в историята става възможно да се надхвърли скоростта от 80 km/h. За друга кола, състезателен автомобил с два електродвигателя с мощност 2,5 конски сили, получава голямата награда на изложението в Париж през 1900 г.

Автомобилът Lohner-Porsche, 1900 год. Photo from 1902 picture of company "Jacob Lohner & Co"

 

През 1906 година е избран за технически директор на виенския филиал на фирмата Даймлер. Под негово ръководство се създават моделите Prinz-Heinrich, Sascha, ADM и ADR.

За разработка на военна техника (машини с хибридни силови установки, двигатели за дирижабли и самолети) през годините на Първата световна война, Порше е удостоен с титлата доктор хонорис кауза на Виенския технически университет, без да има висше образование, и е награден от император Франц Йосиф I с „Кръст за заслуги“.

От 1923 до 1928 г. заема длъжността главен инженер в щутгартската компания Daimler-Benz AG, оглавявайки отдел за разработка на състезателен автомобил с двулитров бензинов двигател.

Най-знаменитите модели на Мерцедес-Бенц, построени под ръководството на Фердинанд Порше, стават спортните модели S и SS.

В съвместна работа с Ауто-Унион Порше конструира и легендарните „Сребърни стрели“ с първоначалното име „П-вагон“, които се оказват изключително успешни.

На 6 март 1931 г. в Щутгарт се открива конструкторско бюро „Порше“, занимаващо се с конструирането на всякакъв вид двигатели с вътрешно горене.

Скоро след това, по заявка на фирмата Цюндап са построени три автомобила марка Volksauto, които стават прототип на легендарния Volkswagen Käfer („Бръмбар“, в България известен повече като „Костенурка“) - т. нар. "народна кола" (Volks wagen). В различни модификации Бръмбарът продължава да се произвежда в Европа до 1990 г., като само тук са продадени общо около 6 млн. коли.

"Фолксваген" от 1966 г.
By Vwexport1300 - Собствена творба, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32044247

 

Наред с това милиони коли са произведени и в Бразилия, САЩ, Белгия, Мексико, ЮАР и Нигерия. Историците и биографите на Порше са единодушни: ако той бе създал само този автомобил, и тогава името му щеше да бъде на почетно място в историята на автомобилната индустрия.

По време на Втората Световна война, бюро „Порше“ създава всъдеходи и амфибии на базата на „Бръмбара“, тежкия танк „Кралски тигър“, самоходното оръдие „Фердинанд“ и 190-тонен свръхтежък танк.

През декември 1945 година Порше и синът му - Фердинанд Антон Ернст – Фери са арестувани в Австрия по дело, повдигнато от френското правосъдно министерство. Фердинанд Порше прекарва почти 20 месеца в затвора, докато синът му е освободен през март 1946 година. Чак на 1 април 1947 година са снети обвиненията срещу семейството. Останала обаче мярка „подписка“ и забрана да напускат френската окупационна зона още една година.

Тези обстоятелства сериозно увреждат здравето на Порше, като той решава да напусне поста в конструкторското бюро и се ограничава само до консултации с Фери и заместниците му.

След освобождението на Австрия правителството налага запор на всички германски активи и имущество, в това число и капитала на бюро „Порше“. Налага се спешно да се търси кредитиране. Решение да спонсорират компанията взимат двама швейцарски бизнесмени – Бланк и фон Ценгер, притежатели на рекламна компания.

Връщането на бюрото в Германия става през 1949 – 1950 г., като за седалище на фирмата отново е избран районът на Щутгарт. Фердинанд Порше не се радва дълго на завръщането си в Германия. Той умира на 30 януари 1951 година от инсулт.

Синът му Фердинанд Антон Ернст Порше поема изцяло управлението и развитието на семейната фирма.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори