Един роден истински артист, който можеше да пее всичко

95 години от рождението на Добрин Маников

Един роден истински артист, който можеше да пее всичко
Добрин Маников

Добрин Маников започна кариерата си в Русе в началото на 60-те години – златен период в историята на театъра, заедно с още двама баси – Неделчо Деянов и Валентин Григоров. С тях и с Неделчо Павлов той носеше целия басов, а също и басбаритоновия репертоар години наред – големите и малките роли – в един голям стилов диапазон - от Моцарт до Прокофиев и Хаджиев. В тази връзка, бих казал, че Добрин Маников беше сред най-ценните артисти в трупата през цялата ѝ до сегашна история и че втори подобен на него досега не се е появил. 

Ролите му бяха около петдесет за двадесетте години, през които работи в Русе, до смъртта си – през ноември 1978. Преди това беше солист на столичната оперета, в която постъпва веднага след дипломирането си в Музикалната академия през 1958 година. Роден е на 25 октомври 1930 в Казанлък, в града, дал редица артисти и музиканти на България (тук през декември 1900 г. е била представена първата българска опера „Сиромахкиня“ от Христо Манолов по текст на Вазов). От ученик излиза на сцената, пее като солист в самодейни хорове, опитва се да свири на различни инструменти. В Консерваторията учи при Людмила Прокопова – това е школата на Пивода, големия чешки педагог, при когото е учила и великата Христина Морфова. Първия си солов концерт Добрин Маников изнася след дипломирането си, в залата на Алианса на площад „Славейков“ в София, под акомпанимента на педагожката си.

Добрин Маников дебютира в Русенската народна опера през пролетта на 1961 г. в ролята на Маркиз д’Обини в „Травиата“, в дълго играната постановка на проф. Драган Кърджиев от 1949 г. Разбира се, малката ансамблова роля не дава представа за възможностите му, но в следващата – на бунтаря Анджелоти от „Тоска“ на Пучини, той ще се изяви попълноценно и ще защити мястото си като надежден и ценен сътрудник на състава.

В оперната литература – особено в класическата – партиите за басите са повече от тези за баритоните и тенорите. За един бас в неголям театър, като този в Русе, това означава не профилиране, както е обикновено при другите видове гласове, и особено при сопраните, а влизане от постановка в постановка. Без време за отдих. Така се случи и при Добрин Маников, както и при повечето баси в Русе. А той бе наистина универсален певец и актьор – можеше всичко: от високата трагедия и драмата до комичната опера, оперетата и мюзикъла. Затова и сега трудно бихме могли да кажем кои бяха коронните му роли, къде бяха върховите му превъплъщения. Беше еднакво убедителен и като моцартов певец, и като вердиев изпълнител, а също и в българската, руската, френската и немската опера. Може да се съжалява, че не посегна към ролята на Холандеца от „Летящият холандец“ на Вагнер, мисля, че щеше да бъде много добър в нея. Имаше всички предпоставки за това – рядко красивият му и тембрист басбаритон беше способен да изрази широката гама от чувства, заложени в тази забележителна музика.

Но ръководството на Операта го възприемаше повече като комедиен артист и не му я възложи. Критиката високо оцени поредицата му Моцартови герои. Помня ги добре – бяха сериозни постижения за артиста и театъра. На първо място – Дон Жуан (1963) – красив, строен, прелъстителен и циничен любовник. В този образ Маников на всеки спектакъл  неизменно очароваше публиката с елегантността си, с естественото си пеене и сценично поведение, със свободните си и леки преходи от едно емоционално състояние към друго. В образа на Дон Жуан, под режисурата на Михаил Хаджимишев, той акцентираше преди всичко върху неизтощимото жизнелюбие и оптимизма на този герой. С каква лекота Добрин се придвижваше по сцената, колко просто и непринудено общуваше с партньорите си! Във всеки негов жест, във всяко движение се усещаше висшата степен на едно високопрофесионално актьорско майсторство.

Фигаро от „Сватбата на Фигаро“ в отличната постановка на Цветана Андреева - Прохазка (1966) бе жив, енергичен и дързък слуга, типичен представител на третото съсловие, превъзхождащ господарите си; Папагено от „Вълшебната флейта“ под режисурата на големия Стефан Трифонов (1969) беше ярко характерен, пластичен и пределно изобретателен в шегите си; Дон Алфонсо от „Така правят всички“ (1973) – очарователен стар циник, настроен философски – епикурейски. Четири впечатляващи образа от опери на Моцарт, доста различни и при това верни на автора. Изпети безпроблемно, перфектно, изиграни от истински голям артист. Познавах го добре – беше прекалено скромен в живота и може би не си даваше сметка какъв голям талант притежаваше!

Друго сериозно постижение – Великия инквизитор от „Дон Карлос“ на Верди във великолепната постановка на Евгени Немиров (1963) от същата година, от която е и неговият Дон Жуан! До 1973 година, докогато се игра това заглавие, Добрин Маников бе несменяемият Инквизитор. В строгата и стилна постановка на Евгени Немиров, в която като Филип II гостуваха знаменитости като Гяуров и Гюзелев, Добрин Маников направи една от най-ярките си роли, въпреки по-лиричния си глас за нея. В голямата сцена – дует с краля, той бе страховит, суров, безмилостен и жесток испански инквизитор, който ще помним дълго. Всъщност беше артист без определено амплоа, просто можеше всичко и не отказваше роля, независимо каква бе тя. Един роден, истински артист!

От вердиевите му роли ще спомена още: Ферандо в „Трубадур“, Банко в „Макбет“, Фиеско в „Симон Боканегра“. Отлично поставеният му и изравнен глас, с рядко красив, кадифен тембър, тук прозвуча пределно изразително, благородно, белкантово. Дикцията му бе перфектна, фразата – осмислена, пределно изразителна.

Друг акцент в разнородния му и богат репертоар бяха руските роли: Граф Томски от „Дама пика“ (1968), Приставът в „Катерина Измайлова“ (1965), Ременюк от „Семьон Котко“ (1977), Скула в „Княз Игор“ (1971). И четирите бяха много различни и той ги направи остро характерно, като никога не стигна до шарж и преиграване. И в малките, и в големите си роли този забележителен артист и певец се утвърди като рядък професионалист, емоционален актьор и певец музикант. Както подчертах, беше еднакво силен и в сериозните, и в комичните си превъплъщения. Но като че ли сред тях преобладаваха лирикокомедийните роли. В българските опери на Маестро Атанасов, Найден Геров, Парашкев Хаджиев, Александър Йосифов той разви особено силно тази линия. Хитър Петър от „Имало едно време“ (1961), Радан и Мечо в „Луд гидия“ (1967), Царят на дяволите в „Ян Бибиян“ (1969), Боцмана в „Моряшка чест“ (1965). Беше желан и търсен от постановчици и публика и в оперетните спектакли. Иполит от „Фраскита“ на Лехар, Фери Бачи в „Царицата на чардаша“ от Калман, Блинд от „Прилепът“ на Щраус-син, Никуш във „Веселата вдовица“ от Лехар – са част от върховите му изяви в „лекия жанр“, който той, за разлика от мнозина свои колеги, не беше склонен да подценява, напротив, играеше в тези пиеси винаги с огромно увлечение и наслада. Беше готов да ги изпълнява без дубльор, понякога и в две представления в един ден! Обичаше импровизациите, но никога не шаржираше, имаше вродено чувство за мярка.

Започнал като оперетен артист, Добрин Маников игра успешно и в множество оперетни постановки до края на кариерата си, прекъсната от тежка болест и алкохолна зависимост. Напусна този свят рано, а мястото му в Операта остана празно. Днес просто нямаме подобни, родени артисти, при това от неговия ранг.

  Добрин Маников / Дон Жуан /и Надя Харитонова

/ Церлина / в „Дон Жуан“ на Моцарт, Русе  11 юни 1963

Реж. Михаил Хаджимишев, дир. Ромео Райчев

 

 

 

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори