Експлозия от звезди в концерта на Софийската филхармния на Мартенските музикални дни

Първият ни оркестър, неподражаемият диригент Емил Табаков и гениалният цигулар  Светлин Русев

Експлозия от звезди в концерта на Софийската филхармния на Мартенските музикални дни Снимка Петър Стаменков
Цигуларят Светлин Русев и диригентът Емил Табаков на Мартенските музикелни дни

Изпитвам истинско удоволствие да споделя, че в деветия фестивален ден един звезден концерт направи поредното музикално чудо. Екзалтираната публика, препълнила до краен предел Голямата зала на Доходното здание и „предвкусваща“ предстоящата емоция,  бе притаила дъх. Интересът се оказа небивал към програмата  за вечерта –изключително само Бетовен! Това бе концертът, който първи бе разпродаден. И как няма да е така, когато на сцената бяха събрани само истински звезди – първият ни оркестър – Софийската  филхармония, неподражаемият диригент Емил Табаков и гениалният цигулар  Светлин Русев.

 

Имаше и  още една звезда – цигулката  Страдивариус Baron Wittgenstein,

 

която блестеше с уникалния си  звук в своята премиера на русенска сцена. Едно бижу, което Светлин получи от българската държава миналата година.   И както каза самият той на предварителната пресконференция: „При мен е от 29 октомври и още сме в процес на опознаване. Оставила е  ярък почерк на хората, които са свирили с тази цигулка. Сред тях е Джон Кориляно – баща, който е бил концертмайстор. На Минчо Минчев му е отнело година и половина да се сприятели с цигулката, свирил е с нея цели 47 години. Процесът на опознаване е дълъг и безкраен, изключително интересен, изключително отговорен, обогатяващ, труден“. 

 

Още с появата си на сцената двамата изключителни музиканти бяха посрещнати с бурни аплодисменти. Нашите съграждани са любими на русенци и всяка година ни радват с безкрайния си талант. Изборът на маестро Табаков за музикалните шедьоври  в програмата  не  е случаен. От една страна публиката обича Лудвиг ван Бетовен и чистата класика, а от друга – тази година се навършват 255 години от рождението  на великия композитор.

 

Първото изпълнение за вечерта  бе на Концерт за цигулка и оркестър, ре мажор, оп. 61. „Това е едно от най-великите неща, писани изобщо през всички епохи в музиката“- сподели диригентът.

 

Светлин Русев: Концертът за цигулка на Бетовен е като изкачване на Еверест

 

„Една изключително чиста музика, в която няма място за никакви ефекти и изпълнителите са много ограничени спрямо текста – има едни чисти ноти, които изглеждат не толкова сложни, но наистина е най-трудният концерт. Колкото повече се вглъбявам и задълбавам в тези ноти, толкова повече  си давам сметка, че един човешки живот  не стига – толкова гениална е тази музика.  За последните пет години може би съм го свирил само два пъти“, каза на пресконференцията талантливият цигулар

 

Концертът заема уникално място в историята на музиката и е  единственият завършен концерт на Бетовен.  В този жанр е напълно нов за времето си в своята симфонична структура и романтична широта. Но само как го изсвири Светлин Русев!... Абсолютното съвършенство! Великолепен израз на чувствата, на интимните вълнения, на безкрайните пориви!  Уникалният звук на цигулката и виртуозният Светлин  сякаш бяха едно цяло! Повелителят на Страдивариус впечатлява със своята забележителна зрялост и дълбочина на свирене, поставя своята брилянтна техника и отдадена музикалност изцяло в услуга на партитурата. А взаимодействието  между оркестъра и солиста създаде една  завладяваща интензивност, в която ансамбълът и Светлин  бяха в диалог, абсолютно равнопоставени. Публиката беше толкова вдъхновена, енергията, вибрациите създадоха невероятна атмосфера в залата, а за аплодисментите просто не намирам думи!  Залата изригна, беше щастлива, но и Светлин Русев бе щастлив – истински, неподправено! И подари на своя град три биса – виртуозни изпълнения  от Петър Христосков и Николо Паганини.

 

Във втората част на концерта прозвуча   

 

Седмата симфония на Бетовен - най-мелодичната и най-оптимистична  творба на композитора.

 

Чайковски определя финала  като „вакханалия на звуци, поредица картини, изпълнени с всеотдайно веселие, щастие и доволство от живота.”.  Гениалната творба в първите си изпълнения изобщо не е била забелязана. Лудвиг ван Бетовен пише своята Симфония №7, оп.92, ла минор, когато неговото заболяване се влошава и той почти изцяло е загубил слуха си.  И въпреки това симфонията е толкова жизнерадостна.

 

Поразителната ритмична основна тема на  първата част, когато „танцуват“ флейтите, или нежната прочувствена втора част Allegretto, ускоряващото темпо и ярък оптимизъм в следващите две части – всичко това доведе зрителите до екстаз.  Оркестърът се справи блестящо, с висок професионализъм.

 

След коронната кода на финала от публиката се чуваха викове „браво“ от поне двадесетина  гласа. Оглушителни аплодисменти. Нестихващи. И толкова много любов към нашия диригент и към софийските гости.  

Маестро Емил Табаков дирижира брилянтния оркестър на Софийските филхармоници с удивителна отдаденост без партитура. С ръцете си само маестрото създава истинска музикална магия.  За диригент от неговата класа знаем, че е без значение дали ще е на пулта на Русенския симфоничен оркестър или Фестивалния, или дори на друг  в чужбина, той ще го превърне в инструмент за вдъхновение  с необикновено въздействие.

 

Беше наистина прекрасно да гледаш, да слушаш и да съпреживяваш вълнението и красотата  от тази неземна музика на великия Бетовен.

.

Снимки: Петър Стаменков

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори