Явор Димитров е известен русенски общественик от близкото минало, председател на ОС и кандидат за кмет на Русе. В последните години работи по основната си специалност - консултант по комунални дейности в различни градове на България.
Настоящото изследване е писано от автора през 2006 г. За първи път е публикувано във в." Бряг" през септември 2024 г.
Характерът на русенеца*
Четвърта част
„Душата на един град е неговият център” – надпис върху фреска на стената на сграда в центъра на Русе
Втората водеща следа в разгадаването на русенския характер е заключена в противоречието между минало и настояще, между величието на древността и слабостта на реалното време, между грандиозния натиск, който символът на историята оказва върху русенеца, и крехкостта на съвременните му плещи и нозе. Несъвпадение, раждащо комплекс за непълноценност и изригващо протуберанси на местен шовинизъм, но и някакво аристократично примирение за славна и героична „жертва” на историята. Усещане за криза, лекувано с тихо отчаяние...
Кризата прави доминантна потребността от оцеляване на индивида, което кара общността да се десоциализира: “да се спасяваме поединично”. Разпадат се социалните връзки, губят се престижни позиции, сетивността се изостря. Появяват се типични за русенеца състояния като подозрителност, изменчивост, “хлъзгавост”, интригантщина, присмехулност, подлост, несговорчивост. Главна черта в общностния градски дух става
не толкова да се спечели на всяка цена, а по-скоро да не се загуби, или пък да се попречи на другия да спечели.
Индивидуализмът отстъпва на отчетливо изразено егалитарно поведение: „след като сме в криза, всички трябва да страдаме еднакво”, а оттам до всеобщия скептицизъм и завистта крачката е много малка. Споменът за буржоазното минало, в процес на “помръкване”, и за престижа, който и градът, и бизнесът са имали преди, подхранва трескавите усилия за възстановяване на статуквото – но не в посока да се способства за създаване на благоприятен локален климат, в който местните да успеят.
Притчата за успех чрез постоянство, за целенасочени дълготрайни усилия, които да увенчаят удовлетворителни в житейски план постижения, не би била добре приета тук. Нито пък лесно изтърпян успехът на довчерашния редови, равен нам човек. В крайна сметка противоречието кара хората да имат изострена нагласа да направят нещо велико, да надскочат ръста си. Това ги кара лесно да приемат обещания, гъделичкащи самолюбието им и ги превръща в лесно манипулируеми. Търси се по-скоро “внасяне” на модел или бизнес, който да възвърне изгубените позиции на града, но не какъв да е, а само от най-висока, до степен на невъзможност, марка.
„Затуй все търсим да се афишираме като Център – я на Планов район, я на долното течение на Дунав, я на нобелистите в България, или пък, например, на Тежкото машиностроене (понастоящем на модерното алуминолеене) и на Транспортната логистика. Щяхме да правим най-новият увеселителен парк в Югоизточна Европа (със суперскоростно влакче). Щяхме да правим тунел под Дунава, лобирахме и за тунел под Шипка. А не можахме да задържим Макдоналдс, изгонихме Шишеджам, не можахме да привлечем Билла, нито пък Практикер или Мосю Бриколаж. Големият бизнес не тури темели в Русе. Едва напоследък тук отвориха врати Технополис и Техномаркет, заговори се и за Индустриален парк, за Монтюпе. Едва наскоро по улиците светнаха лампи, и само преди няколко години поне главните улици на града получиха и прилична асфалтова настилка.”[1]
Също така изменчиви са електоралните настроения на русенеца
Както през 1991 г. се гласува масово за СДС, така през 1995 се гласува за БСП; през 2001 в Русе бе отбелязан един от най-високите проценти за НДСВ в страната, а през 2005 коалиция Атака получи в Русе най-високия си национален резултат.
Градската атмосфера на застой и униние подтиква общността да припознае политическия лидер или търсения кандидат като “герой”, който да “спаси” града: водач, герой, обединителна фигура, която да интегрира градската самоличност, да удовлетвори стремежите на града по-скоро за завръщане на старата слава, отколкото за развитие напред. Затова наблюдаваната национална тенденция за рухване на „политическото” намира още по-ясни измерители тук, изразени в непризнаване на политическото говорене – „те само обещават”, съпротива срещу строго партийни кандидати, и желание за реванш срещу установеното. Така двамата последни кмета – Д.Калчев и Е.Николова градяха имиджа си по-скоро като градски лидери, а не като партийно принадлежни дейци.
Интерес биха представлявали настоящите светогледни нагласи на живеещите в Русе, за чието разкриване са правени множество социологически проучвания. На въпроса “Какъв град е Русе?” масовият отговор на местните хора е: “Най-европейският град в България”. Старата слава, със спомени за грандиозни начинания, катастрофира в рехавото настояще, което никак не предлага подобни възможности. Сегашното състояние на града се свързва с упадък: “бяло петно за бизнеса”, “интересите заобикалят Русе”, “софиянци пак ни провалят”, “нищо интересно не става в града”, “селянията ни завладява”. Екологичният проблем вече не е така значим за Русе, но градът се чувства изоставен, със затихващи функции.
Анкета:
Какво е първото, което ви идва наум, когато се каже русенец?
В началото на месец април 2006 зададох на няколко жители на града въпроса: „Какво е първото, което ви идва наум, когато се каже русенец?“ Прочитът на отговорите провокира любопитни заключения за самооценката на русенеца. Ето как отговориха 23-ма русенци, чиито имена са посочени с инициали, но професиите им са реални.
М.Х., тренинг мениджър, заявява: „самонадеян и големеещ се, прави се на велик”;
Ч.Е., предприемач, живеещ в чужбина: „без размах, примирен”;
В.А., консултант (не е русенец): „затворен в общността си – с големи идеи, но неразбран, затова търси прикритие в общността си”;
П.П., бизнесмен, Б.К., счетоводител: „европеец”;
Г.Х., търговски представител: „свит”;
С.П., архитект, общественик: „егоцентричен еснаф, самоизтъкващ се: ние, русенци”;
В.В., общественик: „самонадеян, но консервативен, не приема външни хора”;
Д.Я., мениджър: „консервативен, но с чувство за изключителност – високо IQ; град с история, в който хората не си знаят историята, но се думкат в гърдите”;
Б.П., лекар: „тарикат на дребно; човек с големи претенции, но го мързи”;
Т.Т. и Т.М., държавни служители: „дребнав, държи се за сигурното, назидателен”;
Р.М., журналист: „романтик-утопист”;
Д.Д., общественик: „самодостатъчен, отшелнически настроен, многознайко-философ и съдник-моралист, завистлив”;
Я.Д., мениджър: „град, в който никой не вярва на никого, защото всеки има своя собствена теория за нещата; русенецът е човек с високомерна изключителност”;
А.Т., бизнесмен: „самопотиснат, консервативен, затворен, домошар, битовист”;
Д.Й., PR специалист: „позьори, консервативни отворковци, задръстени”;
Е.И., политик: „от всички русенецът най-много обича да говори за концепции, визии, той има готово решение за всяка ситуация”;
С.А., предприемач: „отличава се с търпимост; добър индивидуалист, но отвратителен колективист – не вирее в група и не може да прави глутница; страх го е да не се изложи”;
С.К., бизнесмен: „когато правиш бизнес с русенец, трябва да го убедиш, че няма да загуби, за разлика от например, пловдивчанин, когото трябва да убедиш, че ще спечели”;
В.Н., адвокат, общественик: „близнат от бога човек, най-интелигентен в България, с най-голям потенциал, но – инертен, с нагласа някой да реши въпросите извън него, липса на борбеност: когато не щеш да се сбориш за себе си, се уповаваш или на бога, или на държавата; на Русе му трябва значимо научно откритие, направено в Русенския университет, което би възвърнало самочувствието му и да даде измерима стойност на потенциала му”;
Е.Б., развойна дейност, общественик: „град на знанието, но – повече мислител, по-малко човек на действието”;
М.М., художник: „непровинциалист, но тоталитарно страхлив; неудовлетворим и вечно търсещ – ‘отсъствайки си спомням, търся, но уви’; ‘харесвам ти вярата, русенецо”;
Б.С.. лекар, писател: „основно са два типажа – много умни и селски тарикати – естествено, вторите са повече. Умрат да не се прекарат, консервативни, не са предприемчиви; каквото направи един, понеже са и завистливи, всички се втурват точно това да правят и се затриват един друг, мързи ги, девизът е с по малко блъскане, много да изкарат – тип „Един да доде, отрежи му главата”. Тук не можеш да разчиташ на никой. Приятелствата и чистите нормални отношения са рядкост – другаде не е така. Всички са користни до спукване, разбира се, има и изключения, но ние говорим за масовия случай. Не са искрени, отчуждението е като в Ню Йорк, дървени философи, калдъръм тарикати, скептици от най лошия тип. Ти му тикаш късмета в ръцете, той те бие с тях... Западното влияние от Виена плюс „соца” са се срещнали и са дали ужасен плод. Селяните от селата, дошли през индустриализацията са разказали играта на европейския дух. Същевременно, като в Румъния, има и хай класа – но тя живее твърде капсулирано. Болшинството от старата аристокрация не можа да даде отпечатък – то беше изритано от новите богаташи. Интелигенцията, скована от маразъм, се разбяга. Нищо свястно не може да вирее в тази среда... Русенец – една ужасна диагноза. Ние сме един ужасно поразен от емоционалната чума[2] град”.
Както при всеки опит да се събират непреднамерени мнения, казаното изобилства с неподредени мисли, но и с цветни фрази, разпределени по целия диапазон на настроенията и оценките. Но все пак негативното преобладава – вероятно защото сме дълбоко критични към себе си – до степен на нихилизъм. Безспорно е самосъзнанието за различност – а то по-ясно (и по-малко самохвално) се оповестява чрез очертаване на тъмното и черното в нас. Съизмерваме се нависоко, повикът на миналото изисква от нас да сме по подобаващ начин достойни и саморазпознаването в черни краски е защитна реакция, своего рода самобичуване за опрощение. Но има и нещо друго: общността се самовъзприема с повече позитивни имена, когато общностният идеал е по-достижим и бъдещето изглежда по-ведро; когато градът е преизпълнен с младежка бодрост, а не с презряла мъдрост; когато хвърляш енергията си, за да направиш повече и по-добре това, което вършиш, а не за да осмисляш мъчително в какво и защо не си успял.
[1] Дворов, Д., Статия в Петъчен вестник, Русе, 22 ноември 2005
2 По Вилхелм Райх, б.а.
*Монографията е писана от автора през 2006 г. с изследователска цел, публикувана е във в. Бряг за първи път
Напиши коментар