Парите от ОП “Конкурентоспособност” вместо за истински открития отиват за нов вид салфетки, слънчобрани, сладки, изследване на фокус групи и други такива, стана ясно в четвъртък. Скандалът гръмна след питане на ловешкия депутат Николай Нанков (ГЕРБ) към зам.-министъра на икономиката Юнал Тасим, който отговаря за оперативната програма в парламентарната комисия по еврофондовете, съобщи сайтът mediapool.bg. Отговорът предизвика истинско учудване - над 176 млн. лв. раздадени за измислени новости като иновативна луксозна кутия, иновативни сладки, иновативна стойка за слънчобран, креативни мебели, иновативна хотелска брава, иновативен речник за мобилни устройства, иновативна туристическа агенция и дори иновативна фокус група.
По неясен критерий са раздадени тези 176 млн. лв. на 223 фирми за „открития, които не водят до по-висока производителност и създаване на принаден продукт“ , коментира Николай Нанков в телевизионно предаване на следвашия ден. Средствата са одобрени в края на март, като различните фирми получават от 170 хил. лв. до над 2 млн. лв. за проект.
За какви иновации говорим в тези случаи, като някои от фирмите вече произвеждат тези продукти, а други отдавна са на пазара, коментира Нанков. Съгласно условията задължително е това да бъде нов продукт, а не подобрение на съществуващ. Недопустимо е и вече внедрени продукти да получат тепърва финансиране.
Зад екзотичните иновации стоят предимно бивши и настоящи депутати от БСП и ДПС, но има и от други партии. Допуснато е свързани фирми на един и същ собственик, които получават двойно финансиране за едно и също изобретение.
Нарушаването на европейските правила води до санкции. Докато другите страни напредват чрез разработването на високи технологии, ние откриваме топлата вода и опорочаваме оперативната програма, коментират наблюдатели. (НГ)
Напиши коментар