Гимназисти от Бяла усилено се подготвят да печелят интервюта за работа

Гимназисти от Бяла усилено се подготвят да печелят интервюта за работа

Съвременните реалности изискват от образованието да развива ключови компетентности и най-вече да формира познания и умения, приложими в истинския живот, а не да натиска единствено за енциклопедичност на знанията. В професионалните паралелки след VII клас обучението е още по-центрирано към истинската работна среда с преподаване на специални предмети, практика и подготовка за истинския пазар на труда. Така през месец февруари в СУ „Панайот Волов“ се появи поредният проект, скъсяващ максимално дистанцията между учебно съдържание и действителен живот. Учениците от XI клас,  специалност „Икономическа информатика“, пресъздадоха материала от целия първи срок по предмета работа в учебно предприятие, като разиграха симулация, идеално близка до действителността. Фоайето на училището се превърна в микросвят, в който ученици регистрираха собствени фирми; в качеството си на работодатели публикуваха обяви за набиране на служители, подготвиха въпроси за интервюта за работа, проведоха самите интервюта, сключиха трудови договори с подходящите кандидати и ги посрещнаха на свободните работни места. Участието на XII клас допринесе за позитивната атмосфера и високите резултати в края на събитието.

Идеята за проекта възниква спонтанно от преподавателите по икономическите дисциплини г-жа Иванка Димитрова и г-жа Петя Енчева. А изпълнението му става възможно с безрезервната подкрепа на директора – г-жа Албена Кирова и съпричастността на останалите учители в училището.

Имайки предвид положителния отзвук, потърсихме г-жа Кирова за допълнителни детайли. В разговора се включи и г-жа Иванка Димитрова.

 

-   Кое най-много ентусиазира учениците в един подобен проект?

Иванка Димитрова:  - За мен – това, което ги ентусиазира, е моментът с отключването у тях на състезателния дух и стремежа им да се представят максимално добре. Това за тях е много важно.

Албена Кирова: - Безспорно е така. Но за мен в основата е мотивираният, вдъхновеният учител, който успява да отключва у тях всичко – любознателността, състезателния дух и желанието да дадат най-доброто от себе си. В този проект те го дадоха.

 

-   А имаше ли нещо, което ги затрудни?

Иванка Димитрова: - Разбира се, защото те тепърва прилагат на практика този нов за тях материал – наученото през целия срок. Имаше моменти, в които не знаеха точно какво трябва да направят. Но точно затова работим в екип – учители и ученици. Обсъждаме, правим проекти, одобряваме, коригираме. По този начин, в конкретния случай, те се увлякоха да дадат най-доброто от себе си и генерираха нови идеи, за които дори и ние учителите не бяхме се досетили.

Албена Кирова: - Аз не срещнах никакви затруднения да осигуря всичко, което поискаха от мен. В крайна сметка е хубаво един директор също да мотивира и да вдъхновява, като аз най-много обичам точно тази част от работата си. Освен това да създаде благоприятни условия, така че да се случват нещата.

 

-   Учениците имат ли интерес към бъдещи подобни инициативи?

Иванка Димитрова: - След като направиха първата крачка и видяха, че това не само, че не е страшно, а е и много вдъхновяващо и удовлетворяващо, сами пожелаха още на другия ден, като се видяхме в час, непременно да имаме продължение на този проект. Те вече бяха вдъхновени от много нови идеи как ще продължи това. Така че наистина е важно доверието, което изграждаме помежду си. Учениците да успеят да се доверят на учителя – да го направим и да видят, че това не само, че не е страшно, а е нещо, което им носи само ползи.

Албена Кирова: - По време на събитието аз видях учениците от XI клас в нова светлина. Те не са от най-лесните ученици и в този проект видях друга тяхна черта. Деца, които са направили, максималното, за да се подготвят добре. Имаше треперещи от притеснение ръце, което е знак, че наистина искат да представят добре себе си и учителите си.

Иванка Димитрова: - Да, те искаха да обсъдим в детайли всичко как ще протече. И финалните им думи преди големия ден бяха: „Госпожо, можете да разчитате на нас“. Това беше огромно удовлетворение за мен и аз им казах, че безрезервно вярвам в тях и че потенциалът им е огромен. А те показаха, че могат и че са с неограничен потенциал както всеки един човек.

 

-   По какъв начин този тип инициативи се отразяват върху учениците?

Иванка Димитрова: - Тази година с XI клас изучаваме седем икономически дисциплини. Бих казала, че след тази инициатива те станаха по-фокусирани, по-концентрирани. Разбраха, че идеята не е някой да ги наказва или да ги тормози, защото съществува тази нагласа, че в училище е тормоз. Те осъзнаха, че всичко това, което правим, е с идеята да им бъде в помощ и в бъдеще да го ползват в живота. И наистина започнаха да се отнасят с много по-голямо старание и наистина се промениха.

Албена Кирова: - А на мен ми направи впечатление, че в този проект се приложиха знания, получени по предметите български език и литература, свят и личност, закон за безопасни условия на труд и други, защото при едно интервю за работа се подготвят пакет документи, които зависят и от наученото в тези часове. На едно интервю за работа е важно да познаваш правоговора, да говориш като образован човек. Учениците схванаха, че има значение как ще си напишеш заявлението, мотивационното писмо и CV-то. Разбраха, че в часовете по български език разглеждаме всичко – поведенчески жестове, начин на говорене, подходящ дрескод и неподходящо облекло. Те отчетоха, че това е важно. Не е тормоз или измислици. И мисля, че учениците получиха един по-комплексен поглед към нещата и не само те. Всъщност XII клас също бяха участници и наблюдаваха, участваха в интервютата. И всички те придобиха нов поглед, по-комплексен върху нещата, които се случват в училище и в учебните им часове.

Иванка Димитрова: - И разбраха какво е да си от другата страна, защото в случая те преценяваха дали ще наемат някого на работа, дали той отговаря на техните изисквания и дали ще може да се справи. И реагираха абсолютно адекватно, т.е. те не бяха там за бройка кой повече трудови договори ще сключи. Имаше и откази от тяхна страна. После като направихме анализ, те коментираха, че даден кандидат не им е допаднал или това, което много ми направи впечатление „Не беше достатъчно мотивиран за тази работа“.

Албена Кирова: - Аз реших да ги провокирам, тъй като съм добър имитатор, и се явих на две интервюта за хигиенистка. В първия момент учениците бяха шокирани и даже не им хрумна да се разсмеят. Аз им показах лошия пример. И те бяха изумени как може да се говори така на интервю за работа. И наистина, от другата страна погледнати, нещата си дойдоха на място и се подредиха.

 

-   А доколко се ангажираха другите ученици и учители?

Иванка Димитрова: - XII клас се включиха също много адекватно и бяха много искрени. Те допринесоха за симулацията на реалната среда, защото бяха искрени в намеренията си. Те казаха, че сега завършват, че си търсят работа, която да им носи някакъв доход. Абсолютно реална ситуация. И другото, което не е без значение, всъщност е, че освен с подкрепата на г-жа Кирова, това се случи с изключителната подкрепа на колегите. Те също се впуснаха в този проект и бяха доста в помощ на проекта и на учениците си с реалните си дипломи, реалните си възможности, с реалните си претенции и те трябваше да отреагират на това. За мен се получи много успешен проект.

Албена Кирова: - Да, много професионално завършваха интервютата, някъде се изпреварваха няколко стъпки и се приключваше с подписан трудов договор. И вметвам само, че договорът се попълваше с всичките му реквизити.

Иванка Димитрова: - И другото, което спомена г-жа Кирова, като комплексен ефект – те сами решиха какво да бъде облеклото им за този ден. И въпреки ежедневния отпор към униформите, всички се явиха с перфектни униформи, без никой да ги е задължавал, с перфектен външен вид и прекрасна визия. Бяха впечатляващи и си личеше, че това са хора, на които може да се разчита. Това са хора, които са абсолютно ангажирани към случващото се. Това също ми направи много силно впечатление.

 

- Няколко заключителни думи от Ваша страна.

Иванка Димитрова: - Ще споделя, че учениците вече се хвалят, че имат идеи, по които работят, т.е. запалена е искрата. Искрено вярваме, че не само искра, но че ще разгорим буен пламък, който ще доведе до още по-добри резултати.

Албена Кирова: - Имаме много хубави ученици. Мога да си пожелая да бъдат все така запалени нашите учители – да мотивират и вдъхновяват класовете си.

 

 

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори