Последните дни социалните мрежи се нажежиха от публикации и коментари, свързани с решението на областния управител Драгомир Драганов да спре решението за обявяване на конкурс за Обществен посредник на Община Русе и да го изпрати директно на Административния съд. Заговори се за „разпънат чадър“ над досегашния Омбудсман на Община Русе Валентин Димитров.
Във връзка с това Драгомир Драганов бе любезен да отговори на въпросите на в. „Бряг“.
***
- Г-н Драганов, какъв е Вашият коментар за публикациите в социалните мрежи, които визират предприетите от Вас действия във връзка с казуса за обявения конкурс за Обществен посредник на Община Русе ?
Във връзка с публикациите в социалните мрежи относно спирането на решението на Общинския съвет за избор на обществен посредник и директно внасянето му в Административния съд искам да споделя, че една от задачите на областната управа е да упражнява административен контрол върху решенията на общинските съвети. И
при най-малкото съмнение, че има несъответствие със законността, областният управител има три възможности:
да върне решението в Общинския съвет за преразглеждане, да го обжалва в Административния съд чрез Общинския съвет, или да го изпрати директно в Административния съд. Аз приех втората възможност.
Въпросната наредба е гласувана от Общинския съвет преди повече от 12 години, през 2013-та. Оттогава са минали мандатите на три общински съвета. И с невъоръжено око може да се види, че има пропуски в тази наредба. Не трябва да се конфронтират общинските съветници, защото голяма част от тях са участвали в това решение и има приемственост.
Ние сме административно-контролен орган, който дава възможност при най-малко съмнение, че се нарушава законът, да се изисква компетентното решение на Административния съд. Имайки предвид, че аз съм бил и от едната, и от другата страна - като общински съветник, като кмет на община, а сега и
като областен управител, твърдя, че не трябва да се конфронтират институциите.
Самата институция Обществен посредник е в интерес на всички. Тя подпомага гражданите, които по една или друга причина имат проблеми с институциите, които са на подчинение на съответната община,
Да получат безплатна юридическа помощ и съвети как да процедират.
Когато бях кмет на община Две могили, още през 2008 година за първи път на територията не само на Русенска област, но и в Североизточна България въведох институцията Обществен посредник. И затова за мен винаги тя е била на голямо уважение, почит и респект. В момента в социалните мрежи
се говори за личността, която представлява институцията, а не за самата институция.
Действително има пропуски в наредбата. Ние сме ги констатирали в нашето изложение. Не е коректно, когато се пускат официални документи през една институция, те да излизат в публичното пространство в социалните мрежи, да оказват влияние на общественото мнение и на хората, които по една или друга причина не са запознати и не са вътре в материята. В този смисъл
крайното решение, което ще се вземе, ще бъде на Административния съд.
Дали пропуските в тази наредба са съществени, или маловажни, това не е преценка на общинските съветници, това е преценка на Административния съд. В самата обява за конкурса от 2023 г. никъде не е упоменато, че мандатът ще бъде с продължителност от две години. В нормативните документи е записано, че Общественият посредник се избира за четиригодишен мандат, но не повече от два мандата по раздел трети – избор и мандат, а не по преходните и заключителните разпоредби на параграф 2. Така че е коректно, преди да излезе решението на Административния съд, да не се обработва общественото мнение и да не се казва кой е компетентен и кой не.
,
- Един от отправените упреци е, че подкрепата Ви за досегашния Обществен посредник е на приятелска основа. Така ли е?
Виждам, че в социалните мрежи се фокусират повече върху личността, отколкото в юридическата правота на наредбата. Аз мисля, че тази институция е изключително важна за една голяма община като русенската, която дава реноме, която дава възможност на голяма част от населението безплатно да получава методическа и юридическа помощ във връзка с решаването на различни въпроси. Изборът на Обществения посредник като институция е право на общинските съветници. Но отново подчертавам, че наредбата е твърде остаряла. Сега нещата вече са много променени. За да взема това решение, съм се консултирал с вещи лица, с общински съветници, проучил съм опита на други големи общини. Процедурата с Административния съд е много по-бърза, отколкото да върнеш решение на Общинския съвет, за да се гласува отново. Аз съм прескочил Общинския съвет, за да се избегнат политическите пристрастия.
- Господин областен управител, преди дни бяхте сезиран и за казуса с почивната база в курорта „Св. Константин и Елена“. Какво предприехте по него?
Това също е дело на Обществения посредник, защото именно граждани, които са били съпричастни, са подали сигнала. Омбудсманът е информирал част от общинските съветници, но те не са предприели никакви действия. След като получих това изложение, подкрепено с договори и документи, съм информирал директно министъра на образованието. Това дарение, направено през 1936 година (почивната станция в курорта „Св. константин и Елена“ – б.а.), е в интерес на децата с дихателни проблеми, включително и за колективите на двете училища. За мен тази сделка е неправомерна с доказателствата, които има по договора. Доколкото имам информация от министерството,
базата не е дадена на директорите да се разпореждат.
Тя е получена в следствие на дарение като съсобственост на двете училища – Математическата гимназия и СУ „Христо Ботев“. Базата не може да бъде дадена на първата срещната фирма, без да е обявен търг или конкурс и без да е взето решение от училищните настоятелства и без да бъдат уведомени кметът на Община Русе и Общинският съвет. А на всичкото отгоре, базата се предоставя за стопанисване за 10-годишен период. Плюс това един от директорите е с временен договор.
Реално месечният наем се изплаща само от една стая за две нощувки.
Благодарение на Обществения посредник, въпросите ще бъдат разгледани от общинските съветници. Те трябва да вземат решение, защото в случая може да се намерят по-добри предложения, като бъдат информирани. Например: базата може да бъде предоставена на Община Русе и да се ползва от всички ученици и учители на територията на Общината, още повече, че третият етаж на базата е изграден от Общината по времето на кмета Асен Тасев. Или да се обяви търг или конкурс, в който да участват и други фирми, като се постигат по-добри финансови параметри и се създадат по-добри условия в тръжната процедура за ученици и учители на двете училища.
Напиши коментар