Скандал разтресе плевенската филхармония, след като диригентът Иван Илиев подаде жалби в полицията и прокуратурата, че срещу него е имало опит за саморазправа по време на служебна среща в директорския кабинет. Музиканти от своя страна отрекоха да е имало подобен екшън.
Така за пореден път тази година Плевенската филхармония се превърна в арена на конфликти. Ситуацията ескалира след публични изявления на диригента Иван Илиев, че оркестрантите не са дисциплинирани и се мръщят на 4-часовите репетиции, които изисква. В четвъртък около 17 ч директорът Евлоги Илиев насрочил разговор с художествения съвет на филхармонията и диригента, на която Илиев трябвало да обясни тези свои изказвания. "Тръгнах си, когато разговорът придоби махленски характер. В този момент директорът скочи и каза – „не го пускайте”. Подпря с крак вратата, хвана ме за якето и ми скъса копчето. Потресен съм", разказа диригентът.
"Той избяга от стаята, без да отговори на въпросите ни. Никой не е затискал вратата", контрираха твърденията му пък оркестранти.
"През цялата година оркестърът работеше страхотно, много мобилизирано. С нищо не е заслужил критики точно преди да се гледа бюджета на общината, която ни съфинансира", отсече директорът Евлоги Илиев, който се ползва и с подкрепата на музикантите. Според него диригентът е предприел атаката, защото бил пред освобождаване заради професионалното си ниво. Иван Илиев, който е американски възпитаник, обаче е убеден, че е станал неудобен след докладна записка, в която изброил проблемите в работата на колектива.
Каква е на практика ситуацията в момента?
Диригентът Иван Илиев не смята да подава оставка. Директорът Евлоги Илиев пък призна, че ще търси юридическа форма да прекрати предсрочно договора му, защото не виждал как съфамилникът му ще застане на пулта оттук насетне. Ето какво казват двете страни една за друга по повод на този, пореден за филхармонията, скандал. Ако Иван Илиев бъде освободен от работа, то той ще е третият диригент, който си тръгва от плевенската филхармония за една година по различни причини.
Диригентът Иван Илиев:
Когато си в позицията на изискващ и принципен, за съжаление ставаш лесна плячка
- Г-н Илиев, какво се случва във филхармонията?
- В момента, инициирано и ръководено от директора на филхармонията Евлоги Илиев, е създадена една конфронтационна среда и непрофесионално отношение на оркестъра към диригента. Г-н Илиев, ако е професионалист, не би допуснал да се стигне до тук. За съжаление той много нелицеприятно манипулира ситуацията и я водеше в последните месеци към този момент, в който оркестрантите се противопоставят на всички мои диригентски изисквания. Нещата между нас започнаха в един по-далечен период от време, когато констатирах многократно проблеми в администрирането, които пречат на нормалното творческо развитие на филхармонията. С Евлоги Илиев започнахме обща дейност през януари т. г. Преди половин година се бях върнал от чужбина и ми се обадиха, че търсят диригент за Плевенска филхармония. Приех с въодушевление. Проблемът не е от лично естество, а професионален. Превратното тълкуване на доброжелателност и добро възпитано поведение в целия ми работен процес е интерпретация на псевдодемокрация. Симфоничният оркестър е организация със строго определена суборганизационна структура. Нейното нарушаване води неизменно до проблеми в художествено-творческия процес. Ролята на административния директор е да създаде максимален комфорт диригента, за да може да си върши работата. Това обаче не се случва и така се стигна до нагнетяване на ситуацията.
- Какво направихте, за да бъдете чуто това ваше мнение първо в колектива, в който работите?
- Първо написах една докладна, както е редът, до директора на филхармонията, датата е 19 октомври тази година. В нея изразих становище, че дисциплината във филхармонията е в много лошо състояние, в оркестъра цари краен безпорядък, хората идват със закъснение на репетиции, разговарят по време на работа, това пък налага да им правя забележки и така се стига до разконцентрация , което се отразява и на качеството на крайния продукт. Всичко това води нещата към една непрофесионална плоскост. Многократно съм писал докладни и по повод реплики на оркестранти, които се обръщаха към мен с думи от рода:„Какво искаш, бе пич“. Те уж бяха наказвани, но нещата продължиха по този начин. Оставам с впечатлението, че директорът или нехае, или умишлено търси тази ситуация на конфронтация. Вижте, аз имам изисквани към тях. Когато съм ги питал: „Вие харесвате ли се по начина, по който свирите“, отговорът е „Не“. Моето мнение е, че те трябва да се стремят да свирят красиво, да се упражняват допълнително, а много малка част от тях го правят. Имам изискването към тях да се свири плътно по 4 часа, така е и по договор, а те ми казват:„Ами няма какво да работим“. Винаги има какво да се работи, винаги. Да, поставял съм сложни произведени и може би това беше моята грешка – че изисквам и очаквам повече от тях. Но това е така, защото считам, че Плевенска филхармония като филхармоничен ансамбъл трябва да бъде максимално уплътнен със сложни произведения.
- Да разбираме ли, че оркестрантите недоволстват, защото ги карате да работят?
- Така излиза. Аз изисквах от тях да бъдат максимално добри, защото вярвах, че могат повече. Те обаче явно не искат да работят по този начин. Аз съм оценяван на два континента, на професорско ниво и пожелах атестация. В България оркестрантът иска да работи два часа и да свири лека музика. Не желая да ставам участник в чалгализирането на един високо стойностен художествен продукт, какъвто е класическата музика. Знам как се работи на Запад. Това тук е непрофесионализъм. Не можеш да сменяш концерти в последната седмица, да ги насрочваш на плаващо време, да връщаш солисти. Знаете ли, че от самото начало разпечатвах ноти, разнасях ги, защото исках работа да върви. Започнах в Плевен с голям ентусиазъм и желание, но уви…
- Какъв е изходът от ситуацията според вас?
- Вижте, аз имам достойнство,имам и солидна професионална биография, която ми позволява да се чувствам комфортно в работата си. Истината трябва да се казва, за да се променят нещата. За съжаление явно в България хората, посочващи нелицеприятни факти, се заклеймяват всячески.
Директорът Евлоги Илиев и музикантите:
През цялата година оркестърът работеше страхотно и не е заслужил критики точно преди да се гледа бюджета на общината
След публичните изявления на диригента Илия Илиев, своята позиция пред медиите изразиха директорът на филхармонията Евлоги Илиев и музикантите от колектива. Те застанаха заедно пред журналистите, за да заявят възмущението си от отправените в публичното пространство критики към работата им от страна на Илия Илиев.
Г-н Илиев, защо се стигна до този, пореден за Плевенска филхармония, скандал? Първо искам да кажа, че аз като директор, не мога да повярвам, че всичко това се случва. От дни не мога да намеря подходящите думи в българския език, които да изразят мнението ми за тези излияния от страна на г-н Илия Илиев. В това напрегнато време на криза и ежедневна борба за оцеляване на културата, да се появят такива изявления, просто не незнам какво да кажа. Изумен съм, това е шокиращо - и за мен, и за музикантите в колектива. През цялата година оркестърът работеше страхотно, много мобилизирано и с нищо не е заслужил подобни критики, и то точно преди да се гледа бюджета на общината, която ни съфинансира. Пред вас са и резултатите, които говорят за нашата работа. Започнахме да работим на делегиран бюджет от началото на тази година. Самото Министерство на културата дори не знаеше как ще се получат нещата и зам.-министъра Митко Димитров казваше, че всички ще се учим в движение. След това, през април и май, бяха направени и поправки в методиката, по която ние се движим. И въпреки всичко Плевенска филхармония се справи и направи много неща, които преди това не бяха правени. Направихме звукозапис за компактдиск, който ще се разпространява в цял свят и на него ще пише: “Симфоничен оркестър – град Плевен“. Направихме две оперни заглавия – „Кармен“ и „Любовен еликсир“, при условие, че тук от 17 години не беше правена опера. Освен това започнахме да работим по проекти, влязохме с уроци и в училищата. Опитваме се да правим много неща, едно от големите имена в музиката – диригентът Григор Паликаров преди две седмици беше в Плевен и излезе на една сцена с Плевенска филхармония. Тогава той сподели, че винаги обича да идва тук, защото музикантите ни са невероятни. Стана един чудесен концерт. И когато ти даваш всичко от себе си, а четеш в същото време подобни абсурдни неща, не мога да проумея това. Диригентът говори за работно време от 4 часа. Ами знаете ли вие колко пъти сме били по концерти извън тези чети часа, колко пъти извън тези 4 часа сме репетирали и свирили, няма събота, няма неделя. Не съм съгласен да ми се говори и за субординатна структура – т.е всички да са абсолютно подчинени на директора и диригента. За мен винаги е било важно мнението на оркестъра на всеки един от музикантите, на администрацията и на техническия персонал. Нали трябва да работим заедно, защото без хора нищо не може да се направи. За мен е важно филхармонията на Плевен да оцелее и слава богу – една година вече се справяме. Да, има и проблеми, но без такива неможе. Не съм се оплаквал и не обичам да се оплаквам. Първо, защото така се губи време и второ - защото е по-добре да градиш нещата, отколкото да хленчиш, че някой ти пречи. - Как си обяснявате случващото се, това личен конфликт ли е - между вас и г-н Иван Илиев? С г-н Иван Илиев започнахме ентусиазирано съвместната си работа. Първите му концерти, през януари – февруари, бяха успешни, но тогава работехме без солисти. През април и май, когато започнахме да работим със солисти и инструменталисти, се оказа, че просто му е трудно. Имахме разговор, в който му казах да се опита да оправи това. През лятото отново проведохме такъв разговор. През това време имаше много оплаквания до мен от страна на оркестъра, но аз туширах всичко това в интерес на общата ни работа. Това си бяха наши неща, които ние вътре трябва да си ги решаваме, не да ги развяваме публично, както направи той. Съжалявам,че се стигна до тук, защото дадохме шанс на този човек за работи с нас, но той не успя да се справи.
На срещата с медиите своето мнение за скандала изразиха и част от присъстващите музиканти, ръководители на групи.
„Иван Илиев имаше късмета да попадне на състав с такъв огромен опит и репертоар, но той не оцени това. Този човек в момента работи против интересите на Плевенската филхармония, вероятно под нечия чужда диктовка”, заяви Зорка Лишева, концертмайстор на филхармонията.
„Този човек Иван Илиев, вижда, че си отива и това предизвиква злобата му. Аз от толкова години свиря, такъв човек не бях срещал. Той прави всичко това, защото вероятно някой нещо му е обещал. Това е един нахалник, със самочувствие без покритие“, каза Севдалин Янков, водач на вторите цигулки.
„На Иван Илиев аз лично съм му преподавала в Музикалното училище. Искам да ви кажа, че за мен той е едно бяла петно в съзнанието ми - не блестеше с нищо. Ще ви кажа и нещо друго – този същия оркестър, срещу който той сега говори, през цялото време свиреше на концертите така, за да не види публиката провала на Иван Илиев“, заяви Августина Серафимова, преподавател в НУИ „Панайот Пипков“ - Плевен.
Напиши коментар