Три пъти падна цената за ремонта на Дунав мост, хроника на поправките

Снимката е архивна

Два пъти на едно и също място станаха инциденти с тирове и разлив на гориво на Дунав мост в рамките на 6 дни. Първият беше на 17 август, а вторият на 23 август, малко след 3:30 ч. сутринта, когато металната част от „Дунав мост” се откъсва. Пробива резервоара на камиона и той катастрофира. Така мостът остава блокиран

По данни на Областното пътно управление в Русе (ОПУ) товарният автомобил с турска регистрация е самокатастрофирал на Дунав мост. Камионът се е движел с превишена скорост, което е предизвикало дефект на една от фугите по моста. Така се е стигнало и до пробиване и откъсване на резервоара от автомобила и съответно разливане на гориво. При катастрофата товарният автомобил е блокирал напълно движението и в двете посоки – както към Румъния, така и към България.

Установи се, че се е движил с превишена скорост, при ограничение от 40 км на моста, той е карал с 68 км/ч”, обясни директорът на ОПУ-Русе Стамен Савов. Миналата седмица отново е имало авариен ремонт на същата фуга. „Вероятно, вследствие на инцидент, който се случи предната седмица, пак на същото място. Причината за дефектирането вече е скъсване на част от гредата”, добави Савов.

Движението за леки автомобили бе възстановено около 09.30 часа само в едната лента, докато течаха ремонтни дейности по съоръжението. Към 14 часа пуснаха движението за камиони през Дунав мост при Русе. Преминаването на тежкотоварните автомобили се осъществяваше само в едната лента заради ремонтни дейности и едва преди 19 часа напълно бе възстановено движението по моста при Русе.

Припомняме, че на 17 август т.г, бе направен ремонт на моста заради същата дефектирала гребовидна фуга на хоризонталната част на мостовото съоръжение на българска територия. И тогава в следствие на инцидента парче от проблемната фуга удари резервоар на тежкотоварен автомобил и се стигна до разлив на гориво по моста.

Хронология на ремонтите или поне на желанието за тях

На 3 септември 2011 г. за първи път от построяването си преди 57 години българският участък на Дунав мост е изцяло ремонтиран. За 45 дни беше подменена настилката, осветлението, хидроизолацията и фугите. Най-голямото удобство за преминаващите е, че движението по моста се нормализира и вече няма да чакат на дълги опашки.  На официалното откриване в Русе присъства тогавашният премиер Бойко Борисов. 

През 2015 г. областният управител на Русе Стефко Бурджиев предупреждава, че мостовете пред Русе са в предаварийно състояние и е нужен основен ремонт на Дунав мост 1. Това се случва на среща с депутати от региона, като Министерството на регионалното развитие вече било информирано. „Дунав мост, който предната пролет отбелязва 60-ата си годишнина, също е амортизиран и се нуждае от основен ремонт. Преди 6 години е направена частична рехабилитация, но сега има проблеми в 4 от сводовете“, се коментира  тогава на срещата. „Министерството на транспорта на Румъния отделя 30 млн. евро за много сериозен ремонт на Дунав мост. Той предвижда и подмяна на носещите плочи по трасето му, защото състоянието им е трагично - казва още Стефко Бурджиев. - Нашата страна наскоро подмени асфалтовото покритие, но това далеч не е достатъчно.  При изграждането си мостът е оразмерен за много по-малко натоварване, отколкото поема в днешно време“.

Началото на началото на основната поправка

Сорин Гриндяну и българският му колега Николай Събев разговарят на 6 юни  2022 г. в Букурещ. Българската страна е предвидила да започне ремонт на своята част от Дунав мост 1 през юли. Отбелязва се, че от гледна точка на румънската делегация това може да създаде сериозни проблеми за туристическите и търговските потоци.

Министър Николай Събев тогава заяви, че ще обсъди въпроса с вицепремиера и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов (вече в оставка), за да може да се планира времето за ремонт така, че трафикът между двете държави да се затрудни в минимална степен. На 17 юни 2022 г.  става ясно, че най-рано през октомври същата година може да започне основен ремонт на българския участък от Дунав мост при Русе. Това обясни вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов на среща с посланика на Румъния Бръндуша Йоана Предеску.

През февруари 2023 г. директорът на Областно пътно управление в Русе инж. Стамен Савов коментира пред Русе Медиа: "Проектът за основен ремонт на Дунав мост е готов , но за да се случи, трябва да се осигури финансирането, което прогнозно ще бъде около 50-60 млн. лв. Ако тези стъпки се изпълнят през тази година, реалните дейности ще започнат през 2024 г."

Новият шеф на АПИ обяви три пъти по-ниска стойност за дейностите

До дни предстои да бъде обявена обществена поръчка за основен ремонт на Дунав мост въз основа на изготвения технически проект, тъй като съоръжението е в тежко състояние. Прогнозната й стойност е около 21 млн. лв. и не е пределна. Това обяви днес пред БНТ председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Ясен Йорданов. (В крайна сметка ценета се решава в София, научи в. "Бряг".)

Той поясни, че основен ремонт на моста до момента не е предприеман. Преди повече от 22 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка.

За осигуряване безопасността на движение, докато се провежда процедурата за избор на изпълнител и стартират същинските строителни работи през 2024 г., агенцията ще извърши аварийни ремонти на съоръжението.

В тази връзка през следващата седмица

 от 28 август до 31 август, всяка нощ от 22 часа до 2 часа ще бъде ограничено движението по Дунав мост

за всички видове превозни средства и в двете посоки, за да се изпълнят аварийни ремонти на фугите и бетонните панели. В продължение на няколко дни ще се работи през нощта, за да не се затруднява трафикът през деня. Предстоящото спиране на движението за 4 часа през нощта е консултирано с българските и румънските граничните служби и митниците, тъй като по това време от денонощието натовареността на граничния пункт е по-малка.

 

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори