Зам.-кметът Свилен ИВАНОВ: Русенци трябва да знаят, че има кой да мисли – Видео

Свилен Иванов е роден на 16 юли 1970 година в Русе. Той е юрист и магистър по икономика. До 2003 година се занимава с частен бизнес, а оттогава до 2011 година е адвокат на свободна практика. През последната година е и изпълнителен директор на женския баскетболен клуб „Дунав Русе”. Общински съветник от ГЕРБ в предишния местен парламент и председател на Постоянната комисия по ЗОРС. На изборите през октомври беше избран отново за общински съветник, но като такъв присъства само на една сесия, защото бе назначен за зам.-кмет от новоизбрания градоначалник Пламен Стоилов. Женен е, има един син. Със Свилен Иванов разговаряме за проблемите на русенци, които са част от неговия ресор – комунални дейности.   - Г-н Иванов, поехте един от най-тежките ресори в Общината със сериозни проблеми. Кой е първият, с който се захванахте? - Първата ми среща беше относно план-сметката за такса битови отпадъци, защото тези разчети се гледат в Общинския съвет преди бюджета. Като съветник през последните години положих доста усилия да преправям това, което беше предложила администрацията, за да облекчаваме хората. В тази връзка обсъждането на таксата започна веднага и основната промяна е връщането на варианта за жилищни и нежилищни имоти, а не за физически и юридически лица, както беше досега. Има практика на съдилищата вече, с която ни посочват, че има дискриминационен елемент при разделението на физически и юридически лица. Трябва да избегнем това. - Като стана въпрос за такса смет, защо се налага нейното увеличение от следващата година? - Аз не бих използвал думичката увеличение. При започването на експлоатацията на едно сметище би трябвало всяка община да си отделя отчисления за неговата рекултивация и закриване. Тези средства се заделят в т.нар. преходен остатък. Оказа се обаче, че общините не са заделяли такива пари и в тази връзка има наредба, която ни задължава да превеждаме тези средства към Министерството на околната среда и водите. Тази година отчислението беше 3 лева на тон смет, но то бе поето от преходния остатък,  който имаше Община Русе от сметката за битови отпадъци, като сумата беше 400 000 лева. За съжаление през следващата година таксата става 9 лева на тон, през 2013 става 15 лева на тон, а през 2014 г. става 35 лева на тон. - Това означава ли, че през всяка следваща година пропорционално ще се налага вдигане на таксата? - При тази перспектива трябва да се измисли вариант да не се плащат такива суми, защото иначе това ще доведе до голямо увеличение. Ако сега вдигаме само с 15% таксата на жилищните имоти, през следващите години това далеч не би било достатъчно, за да се покриват тези пари към министерството. В интерес на истината, промилът на такса смет е най-ниският в България от калибъра на градове като Русе, Бургас, Стара Загора, Велико Търново. Повишаването е точно изчислено за отчисленията, които ще трябва да платим. Няма никакво друго добавяне. Направили сме изчисления и за да не вдигаме с такъв процент нежилищните имоти. Всъщност да направим един реверанс към фирмите, тъй като там сумите са по-големи и ако вдигнем таксата с 15% скокът ще е много драстичен. Затова тяхното повишение ще е само 5%. Докато при жилищните имоти например при един средно голям апартамент, да речем двустаен в „Здравец изток”, в какъвто аз живея, досегашното заплащане от 40 лева ще се повиши с 5 лева. Предполагам, че това няма да е проблем за гражданите, защото ние така или иначе нямаме друг избор. - А говорихте ли предварително с представители на бизнеса, те доволни ли са от минималното повишение, за което говорите, за да не се получи като минали години да протестират, след като таксата вече е приета? - Надявам се да не се стига до такъв вариант. Затова още първият ден като зам.-кмет призовах фирмите, ако имат някакви претенции, да говорят сега. План-сметката е обявена на сайта на Общината, всеки се запознава с нея, който иска може да заповяда и да я обсъдим. Ако някой измисли как да не плащаме никакви данъци, няма никакви проблеми. Но все пак искам да кажа на хората, че трябва да се оглеждаме къде живеем. Данъците в Русе са едни от най-ниските в страната и аз не говоря само за такса смет. Всеки иска всичко да е наред, да няма дупки и кучета по улиците, да няма храсти и треви. Това обаче са все дейности, които се изпълняват от текущия бюджет на Общината, което означава от собствени средства. - Как ще се справите с бездомните кучета? - Въпросът изглежда много къс, но търпи много дълго изложение. Истината е, че имам идея за решаването на този проблем. Преди всичко обаче трябва да започнем с контрола. От Закона и от общинската наредба много добре става ясно какви санкции има. Това, което трябва да направим, е да засилим контрола за регистрация на кучета. В момента глобата за нерегистрирано куче е 200 лева по Закон, което е добре, защото не се налага ние да я определяме, но има проблем кой да изпълнява контролните функции, който скоро ще разрешим. Има проблем с ветеринарните доктори – по наредба трябва да дават справка колко месечно кучета са регистрирани, за което също има санкции и към момента просто не се прави. Ако тези неща проработят, ще постигнем първата цел за разрешаването на проблема с бездомните кучета. На второ място е това, което всеки си мисли, че е много лесно - да минем и да съберем кучетата. Защото можем да кастрираме определен брой кучета, 10 години те само да се захранват и пак няма да постигнем нужния ефект. Категоричен съм, че агресивните кучета няма да се връщат по местата като другите. Друг е въпросът как се определя това, но не приемам факта, че понеже нямало тест за агресивност и това куче, което напада хора, и то не било агресивно. Има начин как да се установи това. Надявам се обаче хората да ми дадат малко време. Сега трябва да се преборя за бюджет. Кучкарникът е пълен, а за да започнем да прибираме кучета за обработване, трябва да му разширим капацитета. Това е свързано с пари. - Но първо трябва да се задействат административните мерки, за да има ефект и всичко останало. Знам, че има и организации на защита на животните, които винаги нещо са недоволни, но не очаквам от хора, които живеят на гърба на това, че има кучета в Русе, да решат проблема. Така че всичко, което правим, ще го правим за хората, а не за организациите за защита на животните. Всички русенци, които имат проблем или видят агресивно куче на улицата, могат да ни сигнализират на горещия телефон на Общината – 80 90 40. Ние ще вземем мерки.  - В условията на криза ще има ли пари за запълване на дупките по улиците догодина? - Ще има прецизиране за разходването на средства в този ресор. Хората са видели, че много неща се случват в тази връзка. В момента работим на пълна пара, за да се възползваме от това, че още не са затворили асфалтовите бази. - Улицата, на която Вие живеете, асфалтирана ли е? - След двегодишно настояване, запълниха дупките и пред моя блок. Но добре, че бях общински съветник, за да ми обърнат внимание. Знам, че има много улици с много дупки, сега съм избирал да се оправят такива, които са много опасни при зимно време. Една от тях е стръмната улица в „Дружба-3” след „Дом майка и дете”, тъй като дупките там бяха режещи. Първо обръщаме внимание на такива невралгични места. - За нови паркоместа мислите ли? - Има много улици, които ме дразнят. Пред библиотеката например винаги спират от двете страни и няма как две коли да се разминат там. Не е проблем да сложим знаци „спирането забранено” и “паяк”, но в същото време се питам къде тогава ще спират хората. От тази гледна точка съм ограничил забраните, докато не намерим възможност къде да се спира. Ако направим един – два паркинга, тогава контролът ще е по-лесен. Но сега се съобразяваме. Обмисляме варианти, нещата са свързани и сложни. Например възнамерявам да търсим начин да вземем още един “паяк” и ще направя всичко възможно скандали по паркингите да няма. Хората трябва да се дисциплинират и да не се сърдят на контрольорите. Понякога и контрольорите са виновни, тогава при мен идва доклад и ги наказвам, щом трябва. Нека гражданите обаче също не злоупотребяват, защото и контрольорите са хора и работят на минимална заплата, през зимата на студа. В момента договаряме фирми разпространители на новите талони, които също ще са вариант за плащане. Ще сменим и табелите да се вижда по-добре номерът за SMS-и, за да може да са улеснени максимално русенци в избора как да си заплатят паркинга. - Във вашия ресор е и така нареченото „рязане на клонки”, заради което често опозицията скачаше в миналия местен паламент. Ще треволяса ли Русе догодина или поддържането на зелените площи ще е приоритет? - Това, което ще се направи задължително при следваща обществена поръчка, е да се увеличи техниката на фирмите. Няма да възприема модела, „докато започна да кося от едната страна и изляза на другия край, трябва да почвам отначало”. Според мен, когато се коси, това трябва да става в срокове, бързо. Имам идеи за бул. „България” – средната зелена ивица няма да я има. На Запад масово го правят по магистралите, защото не е удобно за подрязване. Напразно хвърляме пари три пъти на годината да косим този участък. Истината е, че едно косене през сезона, което трябва да се прави 6 пъти, възлиза на 2 800 000 лева. Това са разчетите. Но ние такива пари е ясно, че нямаме. Когато бях общински съветник, се възмущавах и то с право, че пръскахме за комари без да е окосено, това означава, че хвърляме пари на вятъра. Затова казвам, че нещата са свързани. - Обещаваме на русенци, че догодина няма да има комари ли? - В момента говорим аз какво мисля, нищо не обещавам. Винаги има промени в движение, не казвам, че за всичко съм прав. Но хората трябва да са спокойни, че има кой да мисли. Аз каквото мога да направя, ще го направя, нека не се съмняват. - Комфортно управление ли Ви се очертава, т.е. да очакваме ли, че всички Ваши предложения ще минават да речем с 30 гласа „за”? - През последните две години мисля, че имам само едно или две предложения, които са приети с малко мнозинство. Моите предложения винаги се приемаха с над 2/3 от гласовете на колегите, да не казвам с пълно единодушие. - ... само 30 гласа Ви обиждат? - Да, точно така. Пределно ми е ясно къде влизам и че всеки ще си измисля различни доводи. Всяко нещо има две страни, зависи от коя искаш да застанеш. - И в тази връзка пречи или помага понякога характерът „ала Дянков”, заради който в Общинския съвет Ви обвиняваха, че не сте диалогичен, че се палите лесно? - Ако се вярва на астрологията трябва да се знае, че Симеон Дянков е три дни по-голям от мен. Ние сме родени през една и съща година и сме една зодия. От друга гледна точка искри прехвърчат и аз винаги съм се учудвал на колегите, които се явяват неподготвени на сесия. Това ме дразни наистина. Аз мога да отделя голяма част от времето си, да се подготвя да проуча даден въпрос и в един момент идва някой, който е видимо неподготвен и не знае защо взема думата. В такива случаи може да се каже, че избухвам. По принцип се смея, смея, но до едно време, както стана на първата сесия. Въпреки че се караме понякога обаче, с колегите поддържаме добри отношения. Аз съм контактен, говоря с всички и ми е било интересно в началото, като станах съветник, как така извън залата се разбираме, а вътре се получава нещо друго. Тогава ми обясниха, че това било политиката. Аз много пъти съм казвал – колеги, аз тази политика не я разбирам. Да знаеш, че нещо е правилно, а да защитаваш обратната теза. Но засега избирателят показа, че правилно съм се държал в Общинския съвет като представител на ГЕРБ. От първия ден, в който аз съм заместник-кмет обаче, съм надпартиен и ще работя за всички русенци. Когато някой се обърне към мен винаги ще се опитам да помогна и никога няма да го попитам за кого е гласувал на изборите. - След 4 години Русе ще бъде ли едно по-добро място за живеене? - Задължително.   Въпросите зададе Мария ИВАНОВА      

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори