Инцидент с корабчето „Русчук” се случил на 2 юни, но за щастие се разминал без сериозни последствия, съобщиха публично група екскурзианти по Дунав.
„На 2 юни приятелска компания от 9 възрастни с 11 деца между 2 и 6 години, се качихме на атракционно корабче „Русчук” за разходка по река Дунав. Заедно с още 15-20 човека на борда – възрастни и деца, отплавахме към Дунав мост по обявения маршрут. Всичко беше чудесно, единствено на връщане, съвсем близо до понтона капитана съобщи, че е изгубено управление”, разказа Невена Пенева. Децата се уплашили, възрастните също, защото не разбрали какво се случва. Но осъзнали, че макар и много близо до понтона не чуват шум от двигател и плавателният съд се носи свободно от течението, приближавайки застрашително спрелия в непосредствена близост кораб „София”.
В това време адекватно реагирала една от майките– плувецът - ветеран Велина Ханджиева. Тя посочила безопасно място на децата и възрастните и така изчакали акостирането на корабчето. Родители и учител разказаха, че децата са били изведени на ръце от кораба, с помощта на на хората от ресторант „Понтона”, където обикновено стои на пристан „Русчук”. Преди това обаче се усетил сблъсък с понтона, но за щастие бил лек и въжетата за закрепване на корабчето били подадени навреме.
„При сблъсъка децата изпаднаха в паника и започнаха да крещят и пищят. Към него момент повечето от нас не разбрахме, че все пак е имало мигновена реакция от екипа на ресторант „Понтона”, въжетата са подадени на сушата и ситуацията е извънредна, но не животозастрашаваща. Двама мъже от пасажерите заедно с г-жа Ханджиева изнасяха децата на ръце, други помагаха да бъдат поети отново на ръце безопасно на понтона. За щастие, всички се отървахме само със силна уплаха. Запазеното самообладание и бързата организация, в която г-жа Ханджиева изигра основна роля, допринесоха за това децата на сушата да бъдат бързо успокоени.”, разказа още Невена Пенева.
Две майки, които също са били с децата си на круиза, потвърдиха, че са били много уплашени. Затова и след аварийната ситуация подали сигнал до редица институции, като настояват да се провери надеждността на плавателния съд, както и алгоритъмът за инструктаж и действия при кризисна ситуация.”Има ли вариант за реакция и подготвен ли е екипажът за такава ситуация, това е причината да дадем гласност на случилото се”, уточни Велина Ханджиева. Тя уточни, че пасажерите на кораба нямали достъп до спасителни жилетки.
Днес разтревожените родители се срещнаха собствениците на кораба „Русчук”-директорът на „Дунавски драгажен флот” Валери Иванов, неговият внук, като отговарящ за тази част от бизнеса.
Капитанът на кораба Тодор Калоев разказа, че всичко се е случило много бързо, а ситуацията била овладяна за минута. „Когато наближавахме понтона, отказа ролевото устройство. Прецених веднага какво трябва да направи екипажът и се задействахме. Всичко стана за 15-20 секунди. Прецених така да подам ход, че съвсем леко да опрем в понтона, защото, ако бях дал по-голям ход, щеше да ни отблъсне и да стане по-голяма беля. Успяхме да завържем кораба, но не на стандартното място, което пък доведе до това задната част на кораба да опре в кораб „София“.“
През това време капитанът предупредил пътниците и започнало изнасянето им. „Няма нито ранени, нито пострадали деца”, допълни още капитанът. Изяснява се причината за отказа на рулевото устройство, корабът е минал всички технически прегледи и то не само по документи, твърдят собствениците му. Капитан Калоев уточни още, че спасителни ризи има достатъчно и на горната, и на долната палуба, пасажерите не са ги видели.
Призна, че има написани интрукции, но не се давали такива гласно, което може би щяло да се наложи да се прави занапред. Капитанът за пореден път поясни,че според него не е имало опасност за пасажерите, затова не се е наложило да се вадят спасителните жилетки. Маневрата по акостиране била най-сложния и опасен момент, ако инциденът би се случил на средата на реката, тогава ситуацията би била напълно безопасна, заяви още капитан Калоев.
„Ако по средата на реката откаже рулевото устройство, тогава няма никакви проблеми, щяхме да пуснем котва и да изчакаме някой от другите кораби да ни прибере”, поясни капитан Калоев. Директорът на компанията ДДФ, която е собственик на кораб „Русчук”, Валери Иванов заяви, че екипажът е действал правилно, професионално, а плавателният съд е добре поддържан и има всички разрешителни.
След като бъде отстранена повредата в управлението на кораба и поправен парапета, по който имало дребни щети, той щял да поднови круизите по Дунав. Валери Иванов заяви пред майките, че съжалява за случилото се. „Корабчето е в експлоатация от осем години. За тези осем години нямаме нито един ред оплакване или казана дума, от която да се вижда, че се изразява неудовлетворение, възмущение от предоставените условия и извършваните водни пътувания. Ние сме единственото круизно корабче по целия български участък на реката. Щетите са минимални и когато отстраним проблема, то ще се върне”, поясни Валери Иванов. Уведомени са контролните органи, Речен надзор е образувал проверка.
Напиши коментар