От нула часа на първи януари България влиза в Шенгенското пространство и по суша. Това така дълго чакано събитие на практика означава, че преминаването на границите ще става неусетно, без излишно забавяне за проверка на документи и митнически контрол. За русенци и жителите на Дунавските региони пътуването до съседните румънски градове би било подобно на това с градския транспорт.
Какво се променя и какво не на граничния пункт Дунав мост?
Важно уточнение е, че гишетата и съоръженията по границата няма да бъдат премахнати. Причина за това е от една страна заплащането на таксата за преминаване на Дунав мост, а от друга-въведеният шестмесечен период за провеждането на „случаен принцип” на гранична и митническа проверка както на леките автомобили и автобусите, така и на камионите.
- И тъй като кантарите за тировете няма да бъдат премахнати, не се очаква и още през януари опашките от камиони да изчезнат. От граничната полиция уверяват, че проверките ще се осъществяват на не повече от 5 до 10 процента от преминаващите превозни средства. Ще се отклоняват такива, за които има получена оперативна информация, или по преценка по метода „анализ на риска”. При камионите това ще бъдат най-вече превозни средства от трети страни. - Пътуването транзит през Дунав мост няма да изисква спиране на граничен пункт за проверка на лични документи, а само кратко във всяка от посоките, колкото да се плати такса „мост”.
Шестмесечният преходен период на българо-румънската граница не касае границата на страната ни с Гърция, но пък е в сила и за границата между Румъния и Унгария.
Новата организация за движение между България и Румъния ще изглежда по следният начин:
• Спиране на гишето за плащане на такса мост или проверка на онлайн плащане
• Преминаване по моста
• Пристигане на контролния пункт в Гюргево, транзитно преминаване без задължителна проверка на документи
За облекчаване още повече на пътуванията през българо-румънската граница, областният управител на Русе Драгомир Драганов направи предложение леките автомобили да не заплащат такса за преминаване през Дунав мост. В момента сумата, която се заплаща от леките автомобили, е в размер на 4 лева от българска страна и 6 лева-от румънска. Припомняме, че таксата може да бъде платена предварително онлайн. За да отпадне таксата за леките коли, обаче трябва решение на Министерски съвет и промяна в нормативните и законови разпоредби. Според Драганов подобна мярка би привлякла повече туристи в страната, като същевременно ще облекчи тяхното преминаване през Дунав мост, тъй като няма да има дори секунди за спиране на гише.
Колкото до тежкотоварния трафик, от четирите трасета с кантари, през които преминават камионите на Дунав мост при влизане в България, двете ще бъдат за свободно преминаване, а другите две при необходимост ще се ползват за проверки по системата анализ на риска. Това ще стане факт веднага от 1 януари 2025 година. На практика,
за леките автомобили ще бъде осигурено свободно преминаване.
„Заради пълното отпадане на проверките на българо-гръцката граница се очаква увеличаване с близо 20% на трафика на леки автомобили и камиони към Дунав мост. Затова в следващите 6 месеца виртуалната опашка за тировете остава. Ако в момента дневно преминават в едната посока до около 1500 камиона, те ще станат около 2000“, коментира Драганов. Засега леките и лекотоварните автомобили имат възможност да плащат такса мост и онлайн, но така или иначе, докато не се изнесе плащането и проверката дали е платено онлайн извън зоната на моста, ще се преминава през гишетата. Предвижда се те да бъдат изнесени най-късно до 1 юли. Работи се и по изнасяне извън зоната на Дунав мост на дейностите на НАП, Агенция „Митници“ и БГТОЛ, което допълнително ще облекчи трафика.
Преминаването по Дунав мост през празничните дни ще бъде значително по-леко,
отколкото през последните шест месеца, когато по една лента за движение бе затворена за ремонт. Оше от 20 декември двете платна са отворени за движение. Инспекцията на ремонта на моста показва, че в 400-метрова отсечка, в която се работи, вече е завършило монтирането на дилатационните фуги. Монтира се и реставрирания парапет, като вече са поставени 360 метра от него. Поставянето на матинелата е изцяло завършено. До 7 януари включително ще бъдат пуснати за движение и двете ленти на моста, така че да се облекчи максимално преминаването през границата по време на коледните и новогодишни празници.
По искане на областния управител на терен ще продължи да има регулировчици на движението, както и екипи на фирмата-изпълнител на ремонта с цел своевременна реакция при необходимост. Ремонтът, който ще продължи общо две години, ще бъде възобновен на 8 януари. Статистиката през тази година показва значителен ръст на преминалите превозни средства през съоръжението. До края на годината се очаква броят на леките автомобили, излезли от България в посока Румъния, да стане един милион.
Според изчисления на експерти, финансовият ефект за страната ще достигне над 1.6 милиарда лева годишно. Очаква се присъединяването към Шенген да доведе до повишаване на конкурентоспособността на българските компании на европейския пазар и да стимулира привличането на чуждестранни инвестиции.
Днес Шенгенското пространство обхваща над 4 милиона квадратни километра с население от почти 420 милиона души и включва 29 държави. 25 от 27-те държави членки на ЕС плюс всички членове на Европейската асоциация за свободна търговия Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. Ежедневно около 3,5 милиона души преминават вътрешните граници, за да работят, учат или за да посетят семействата и приятелите си, а почти 1,7 милиона имат постоянен адрес в една от държавите на пространството, но работят в друга от тях. Ежегодно европейците извършват около 1,25 милиарда пътувания в рамките на шенгенското пространство.
Напиши коментар