Шест произшествия през последните три години са станали на жп-прелези в отсечката Дойренци – Летница. Най-тежкото произшествие е на 19 май 2011 г. Тогава влак удря камион с ремарке с дърва. Петима души са ранени, като един от тях е машинистът.
Информацията е получена от ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура” чрез заявление за достъп до обществена информация по ЗДОИ, подадено от НГ. Документът беше изготвен с помощта на юридическият отдел на ПДИ.
Другите пет случая за периода 2011 -2013 са по леки, но има ранени. Но отсечката е фатално известна. По времето на социализма при Дойренци влак блъсна автобус с хора и имаше много жертви. Тежката катастрофа става през 1979 г. Свидетели припомнят за 15 жертви, а 52 са тежко ранени. Три дни не могат да измият кръвта.
На практика това е най-опасната отсечка по линията за Левски. На 26 януари 2012 г. влак удря изпаднал плуг от снегорин. Последният случай от 26 януари 2014 г. е на линията Ловеч – Троян, когато влак удря трактор-снегорин. Причината за всички случаи е нерегламентирано преминаване на МПС, сочи справката.
Няма загинали при произшествия на жп прелезите в областта за периода 1 януари 2011 г. до 20 октомври 2014 г.
Към 22.10.2014 г. 657 095 лв. от бюджета на „Железопътна инфраструктура” са изразходвани за текущо поддържане и ремонт на прелези в областта. До края на годината е предвидено да се инвестират още 320 000 лв. за пресъоръжаване на прелези от ръчни в съоръжения с автоматична прелезна сигнализация (АПС). Става дума за жп прелези в Летница и Троян.
Сега от всички прелези в областта само осем броя са снабдени с АПС – това е трифаров светофар, даващ към водачите лунно-бяла мигаща светлина, указваща, че прелезът е отворен и не предстои преминаване на влак.
За последните три години (2011, 2012 и 2013 г.) не са откривани и не са закривани жп прелези в областта. При закриване на прелез се назначава специална комисия. В нея участват ДП „НКЖИ”, пътна полиция, община, собственик на шосейния път, превозвачи и други заинтересовани страни. Изготвя се протокол с решение, в което се отразява какви мерки и от кого се предприемат за безопасност на мястото след закриването на прелеза. Обикновено комисията предписва да се прегради пътното платно с ограда от релси, ровове, насипи, канавки или допълнителни заграждения тип „Ню Джърси“.
От приложената таблица към отговора става ясно, че в областта има пет (4 в Луковитско и 1 в Троян) несъоръжени прелеза. Автоматичните (АПС) са 11, освен това има още електрически бариери като този в Троян за станция „Къпинчо” и ръчни с електрическо задвижване. Общо прелезите са 31 броя, като само 4 са на линията Червен бряг – Златна Панега.
Поводът за търсене на тази информация стана случая на Ангел Георгиев от Ловеч на нерегламентиран прелез. Аналогичен случай има в Умаревци. Колко са обаче тези прелези, ДП „НКЖИ не се интересува. Там хората пресичат, рискувайки живота си, само защото няма откъде на минат напряко.
Цветан Тодоров
Напиши коментар