Свeтият Синод на Българската православна църка не е против метода „ин витро”, съобщи ловчанският митрополит Гавриил пред БНР в сряда сутринта. Владиката винаги е вземал отношения по най-важните и тревожните проблеми на съвремението, включително и за престъпленията на тоталитарния режим в концлагера „Слънчев бряг”.
Сред най-важните инициативи на ловчанския митрополит Гавриил е изграждането на нов катедрален храм в центъра на Ловеч, наречен „Св. Св. Кирил и Методий”.
С настоящата изява владиката се опита да свали напрежението, което предизвика становището на Светия синод за „ин витро”, публикувано преди Нова година.
Методът „ин витро” се приема от Синода на гръцката и руската православна църква, но само при условие, че биологичният материал трябва да бъде взет от законния съпруг и оплодените яйцеклетки, колкото са подготвени, трябва всички да се имплантират в майката, защото всяка една от тях е живо същество и не бива да се унищожава, поясни още владиката.
При тези условия Българската православна църква (БПЦ) няма против да се използва методът „ин витро”, когато това е абсолютно необходимо и няма друга възможност, обясни той.
Митрополит Гавриил беше категоричен, че Българската православната църква е против сурогатното майчинство по много причини.
В България законът още не е приет. Подготвили сме становище, защото ни го поискаха, но Законът е на второ четене в Народното събрание, каза той.
По думите на ловчанския митрополит Гавриил осиновяването може винаги да стане и то е радост както за осиновеното дете, така и за родителите. В случаите, когато едно семейство не може да има деца, е добре да си осиновят дете. Но трябва да има медицински преглед, който да покаже, че родителите не могат по никакъв друг начин да имат собствени деца, допълни митрополит Гавриил.
Човек, който използва метода "ин витро", не е грешен, заяви духовникът. Той припомни, че БПЦ никога не е имала инквизиция, камо ли сега ще има наказание, а за греха има изповед и покаяние, но в случая това не се налага.
Митрополит Гавриил посочи, че в случая вероятно е станало пренасяне на становището на църквата за сурогатното майчинство към метода "ин витро" и затова се е получило объркване.
Изявлението на ловчанския митрополит идва дни след като на 30 декември от Светия синод изразиха друго мнение. Тогава становището бе, че методите на „ин витро” оплождането са експерименти, които се противопоставят на Божията премъдрост, затова, че прилагането на „ин витро” оплождането е богохулство.
Българската православна църква смята, че правомощията на науката и в частност на медицината не са безусловни и безгранични, особено когато се отнасят до "венеца на творението - човека". В становището се посочва, че Църквата е обезпокоена от рисковете, пред които тези медицински практики поставят съвременните хора, въпреки че в основата им може би залягат положителни мотиви в името на живота.
Това становище бе публикувано на сайта на Светия Синод и все още може да се прочете.
Противоречието в становището бе обяснено с известно объркване между „ин витро” и сурогатното майчинство.
Това е така, вината не е моя, на нас ни искаха становище само за сурогатното майчинство, обясни митрополит Гавриил. Той отказа да се съгласи, че Светият синод има развитие на становището, защото от самото начало са имали положително общоправославно становище за „ин витро”.
Детето, което се роди по метода „ин витро”, ще бъде като всички други деца, ще се кръсти, ще бъде свято и няма никакви други пречки, обобщи Гавриил.
Напиши коментар