Парламентът одобри на първо четене законопроекта на Министерския съвет за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) със 169 гласа „за“, 3 „против“ и 28 „въздържал се“.
С промените се въвежда нов учебен предмет „Добродетели и религия“, езикова подкрепа за деца, които не владеят в достатъчна степен български език, ежегодна, а не на четири години, атестация на учителите и нова професионална квалификация „ранно учене и грижа“, която да обхваща периода от 0 до 7 години.
Отхвърлени бяха другите два законопроекта - на Елисавета Белобрадова от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) и на Николай Денков (ПП-ДБ). И в двата предлагаха внедряване на иновации и технологии, включително изкуствен интелект в училище. От ПП настояваха и за ограничаване на до два последователни директорски мандати от по четири години и въвеждаха дефиниция за пропаганда в училище, съобщава БНР.
Срокът за предложения между първо и второ четене да бъде максималният от 28 дни, решиха още депутатите.
Дебатите по трите законопроекта за изменение на ЗПУО продължиха около пет часа. Акцент в дискусията беше предложената ежегодна атестация на учителите и новият учебен предмет "Добродетели и религия".
Новият предмет от задължителните учебни часове е насочен към формиране на устойчива нравствена култура, морална преценка и разбиране на различни гледни точки, посочва в мотивите си Министерският съвет (МС). Предлага се да се изучава по избор като „Религия – православие“, „Религия – ислям“, или „Добродетели/етика“, като по този учебен предмет няма да се пишат оценки. Учители са тези, които ще преподават предметите, няма нито едно дете да бъде карано да учи религия против волята му, основната програма ще бъде по добродетели, обясни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на промените.
От ПП-ДБ разкритикуваха предложението. "Как ще се впише новият предмет в съществуващите учебни планове? Какво ще отпадне, за да се освободи място за него? Кой ще го преподава и с каква квалификация? Най-големият проблем, колеги, е, че ние всъщност нямаме никаква представа какво ще се преподава в предмета "Добродетели", никой няма", посочи Елисавета Белобрадова, цитирана от БНР.
В законопроекта на МС са разписани нови два вида езикова подкрепа – интеграционно обучение в индивидуална форма на обучение за ученици от I до VII клас, което позволява първоначално ускорено усвояване на българския език и постепенното им интегриране в паралелка с ученици от същия клас, както и подготвителен езиков клас в дневна, индивидуална, вечерна или дистанционна форма на обучение за учениците, които въобще не владеят български език, посочва БТА.
Проектът на МС предвижда още по-лесно налагане на санкции, като при лошо поведение ученикът може да се отстрани от училище за срок не по-дълъг от 3 дни. Изненадващо, срещу това предложение се изказаха партньорите в управлението от ИТН, съобщава БНР.
Предвиденият нов механизъм за ежегодна атестация на преподавателите също раздели управляващите, тъй като освен от опозицията, и партньорите на ГЕРБ в управлението ИТН и БСП поискаха по-ясни критерии за оценяване на учителите, поради притеснения, че политически интереси и реваншизъм на местно ниво могат да повлияят негативно.
В проекта на МС се премахва възможността кметът на община да определя със заповед неучебните дни при извънредни обстоятелства. Според ПП-ДБ това би довело до ограничаване на местната автономия. От "ДПС-Ново начало" също се противопоставиха.
Предвидена е промяна в статута на математическите и природоматематическите гимназии в специализирани училища, с прием след четвърти и след седми клас. Предлага се математическите и природоматематическите гимназии да приемат ученици в V клас и да им предоставят специализирана подготовка до завършване на средно образование, без да е нужно учениците да кандидатстват отново в същите училища. Приетите след IV клас ученици по свое желание въз основа на резултатите от националното външно оценяване след VII клас може да кандидатстват за прием в други училища, като освободените от тях места се попълват с други ученици. В същото време математическите и природоматематическите гимназии ще могат да осъществяват държавен план-прием и на изцяло нови паралелки с ученици след VII клас.
Предвижда се осигуряване на транспорт на деца в задължителна предучилищна възраст и за учениците от първи до 12. клас със специални образователни потребности, които пътуват ежедневно за обучение в друго населено място.
Напиши коментар