Хаджи Ниджатин Неджипов е районен мюфтия за двете области – Плевен и Ловеч. Роден е през 1970 година в село Бежаново, Ловешко. Завършил е Висшия ислямски институт в София, след което става имам в родното си село. След това идва в Плевен и е ръководител на коран курсове до 2008 година. Тогава е избран за районен мюфтия на мястото на заминалия в София като зам. главен мюфтия Бирали Мюмюн. До миналата година Неджипов е бил районен мюфтия за четири области - Плевен, Ловеч, В.Търново и Габрово. От средата на 2011 година В. Търново и Габрово се отделят в самостоятелно мюфтийство и той поема само Плевенска и Ловешка област. В района има 75 мюсюлмански настоятелства, 28 джамии и около 30 хил. мюсюлмани. Женен, с три деца. Разговорът ни с Ниджатин Неджипов започва около актуалната тема за досиетата на духовните лица, сред които бе споменато и името на главния мюфтия Мустафа Хаджи.
- Как подейства, г-н Неджипов, тази новина на общността от вярващи мюсюлмани в района? Има ли вече сериозни доказателства, че главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджи е сътрудничил на ДС?
- Разбира се, че тази новина ни подейства като шок - негативно и тревожно. Защото основният коз в нашата борба срещу Недим Генджев бе този, че той със сигурност е бил майор от Държавна сигурност. И ние не искахме да имаме такъв духовен ръководител. Сега изведнъж се тиражира името на Мустафа Алиш Хаджи, а в устава за вероизповеданията е заложено, че човек, сътрудничил на Държавна сигурност, не може да заема никакъв пост и длъжност при нас. Не ръководна, а никаква длъжност. Засега главният мюфтия казва, че не е бил сътрудник, после се каза, че той само имал картонче в досиетата, но нищо повече. Спомена се, че някой е казал за него нещо, без той да знае за това. Засега няма нищо сигурно, но скоро ще се разбере. Тази седмица е свикано заседание на Висшия мюсюлмански съвет и там най-вероятно много сериозно ще се обсъжда този въпрос, ще се излезе с изявление за истината. Въпросът е много сериозен и не се подценява. Ние дори получихме факс, с който ни нареждат от Главното мюфтийство да съберем данни и да изпратим там списъците от 2006 г. насам на всички членове на ръководството на мюфтийството - главен мюфтия, секретар и отговорник за вакъфските имоти, както и за членовете на всичките мюсюлмански настоятелства, включително и за ходжите. Тази информация вероятно е необходима, за да се направи допитване в Комисията по досиетата и да се види имало ли е такива хора и в нашите среди. Предусещам вашия въпрос, дали аз съм бил вербуван като доносник. Не съм, по простата причина, че тогава съм бил само на 18-19 години.
- Да преминем към един местен проблем – от известно време около джамията се чува нещо ново – ходжата приканва вярващите за молитва пет пъти на ден чрез високоговорител. Това не дразни ли хората извън вашето вероизповедание, обаждат ли ви се сърдити хора?
- Всъщност обади се само един човек. Той дойде при нас, в мюфтийството, и каза, че лично той не е чул говорителите, но жена му, като простирала на терасата, чула и се възмутила. И човекът също се подразнил от това, защото и за него е нещо ново. След това от полицията дойдоха и ни информираха, че там се обадили чрез телефон 112 още двама души. След това никой друг не е идвал. Това беше фактически всичко, никой не е идвал да проверява някакви децибели, нито от общината са идвали. Може да дойдете и вие да чуете, ние сме намалили колкото трябва звука, дори, когато мине тролей покрай джамията, и съвсем нищо не се чува.
- Какъв беше този зор да се пуска по никое време тази уредба, която все пак дразни хората? Кого приканвате на молитва, ние не сме Кърджали или Разград. За Плевен наистина това е необичайно.
- Край джамията, в блоковете, живеят около 150 турски студенти. Звуците от джамията обаче не са да ги приканят непременно да дойдат в храма да се молят, защото те могат да направят това и вкъщи, но трябва да се подсетят, че е дошло време за молитва. Разбира се, това се отнася и за българите мюсюлмани, но те живеят далече от джамията. Това не е нещо необичайно, а е един принцип на вярата ни и едно от предназначенията на джамията с високото минаре. Това, че досега 20 години това не се е случвало, не зависи от нас. Имайте предвид, че 40 години в Плевен изобщо не е имало ходжа. Затова не се е случвало. Но сега сме в модерно време и ние се възползваме от това нещо.
- Все пак не смятате ли, че с това се създава напрежение?
- И да е имало, всичко е утихнало. А що се отнася от напрежението - не сме ние, които винаги го създаваме. Искам да ви припомня, че от 20 години сигнализираме и водим постоянна кореспонденция с полицията за това, че периодично правят какви ли не надписи по нашата джамия. За съжаление винаги се излизаше с доводи, че това е направено от непълнолетни или малолетни, че не могат да ги хванат. При един от случаите, за който си спомням, действително доведоха едно дете, което е писало, и ни питаха какво да направим. Казахме им: „Викнете бащата да заличи написаното.” И така се направи. Последният случай беше през лятото, надраскана беше вратата на джамията с непристойни изрази. А имахме и такъв любопитен момент. По време на събитията в Катуница покрай Цар Киро пак се създаде напрежение около джамията, макар че ние нямаме нищо общо с ромите. Тогава патрулките минаваха около джамията непрекъснато и наблюдаваха да не стане нещо лошо. Счупи се само стъкло на клуба на ДПС. Но, това не съм го казвал досега, тогава от околните села млади мюсюлмани от 2 до 5 000 момчета ни се обадиха, че искат да се съберат тук, за да пазят джамията. Не им разрешихме, за да не се ескалира напрежение в онзи момент. След това ни откраднаха три охранителни камери. Сигнализирахме полицията и оттам ни казаха, че не са ни били качествени камерите. А фирма ги постави. Но ние не преекспонираме тези случаи, каквото е било – било.
- Ще ви кажа откровено какви слухове се носят. Говори се, че от Главното мюфтийство в София са ви изпратили високоговорителите и уредбата, наредили са ви да ги пуснете, вие дори сте отказвали, защото сте знаели как ще реагират хората тук. Но не сте устояли. Вярно ли е?
- Не е вярно. Апаратурата сме си купили ние с пари от наемите на вакъфските имоти. Дори по време на една петъчна молитва събирахме специално пари за това. Никой не ни е нареждал, действаме по устав и ще продължим, като заявявам, че звуците от джамията са тихи.
- И идват ли сега повече вярващи в джамията, след като има високоговорители?
- Да, колкото и да ви е чудно, идват. Сериозно ви говоря. И не защото преди това са забравяли, че идва часът за молитва, а сега се сещат. Интересното е, че идват млади хора чак от "Сторгозия", които едва ли чуват звука от високоговорителите на минарето. Просто този малък конфликт е породил техния интерес. Това ги е заинтригувало и се е получил този ефект. Аз ви казвам, по-рано трудно можехме да привлечем местните мюсюлмани в джамията, с години сме се борили това да стане, а сега се получава.
- Какво ви предстои като вероизповедание, кой е следващият ви празник или събитие, което ще отбележите?
- Най-скоро е мюсюлманската Нова година. Тя е на 3 февруари, отбелязва се една седмица, предимно с молитви и се черпим обикновено със сладки неща. Тогава ще отбележим рождението на нашия пророк Мохамед и ще се поздравим с настъпването на новата 1441 г. по мюсюлманските канони.
Напиши коментар