Родители и учители в Русе настояват учениците да продължат да пишат много домашни

Родители и учители в Русе настояват учениците да продължат да пишат много домашни

Да бъдат намалени домашните работи на учениците, предложи Министерството на образованието след поредица от сигнали и жалби от родители. По-голямата част от учителите обаче са на мнение, че подготовката на децата вкъщи не трябва да бъде регламентирана. Мнението на преподавателите е, че домашните работи по някои предмети са изключително важни, за да има гаранция, че ученикът е добре подготвен за следващия ден. Мненията на педагозите в Русе са различни, но не и коренно противополжни.

Учителите

Учителите също така  дефинираха разликите при обучението в началния и гимназиалния курс. Директорът на ОУ „Любен Каравелов” Веселка Николаева обясни, че не може да се дава рецепта дали домашните работи да са повече или по-малко. „Трябва да се подхожда индивидуално. Нашето училище е в топ 100 на учебните заведения в страната, за нас, с колегите, този въпрос винаги  е бил на дневен ред и сме го обсъждали.  Ако децата и техните родители са си поставили високи цели, имат визия за това как ще продължат образованието си, те са с нагласа да имат повече домашни и се отнасят положително към по-обемните домашни работи”, поясни Веселка Николаева.

Тя уточни още, че всяко училище си има специфика, така че трябва да се подхожда диференцирано към тази тема. „Домашното е да се затвърди знание и ученикът да покаже дали е усвоил или не съответният материал. Това не е механизъм, по който да се наваксва липсата на знание. Домашното е полезно, но в разумен обем”, подчерта още директорът на ОУ „Любен Каравелов”.

Преподавателката от първи до четвърти клас в училище „Васил Априлов” Михаела Николчева пък изрази мнение против намаляване на домашните работи. „Това е един от начините да бъдат оценени знанията на учениците. Освен тестове, входни нива и контролни, домашното е част от оценителната система и е възможност да разберем дали ученикът е разбрал урока и да го оценим“, разясни Николчева.  

Нейното мнение е, че домашната работа е и за затвърждаване на знанията. „Ако заложим на тезата, че домашното е за попълване на пропуски от знанията сутринта, то тогава то е необходимо, особено за тези ученици, които успяват по-трудно. На тях им е много нужно да си попълнят пропуските, и, ако родителите нямат възможност да им помагат до седми клас, те могат да  посещават училище целодневно. След като сутринта са усвоили учебния материал, следобед могат да се подготвят  с помощта на учител. Домашните работи са за затвърждаване, колкото повече намаляват, толкова е по-голяма вероятността детето да има пропуски от определени етапи от материала”, е мнението на Николчева.  Голяма част от учителите и директорите са категорични, че предложените промени не трябва да влизат в сила от тази учебна година.

Родителите

„Домашните им не са в повече и категорично това упражнява получените нови знания на учениците“, сподели за в.“Бряг“ майката на бъдеща деветокласничка в Европейските езици Лена Николова. Тя смята, че намаляването на задачите вкъщи ще дадат още повече време за разсейване на учениците, които и без това всяка свободна секунда прекарват на смарт устройствата си. „Писането на домашни от една страна затвърждава преподаденото, упражнява наученото, но и спомага за концентрацията на децата ни в учебния процес. В крайна сметка, от тях очакваме да станат бъдещи студенти, а там обемът учебен материал е още по-голям и усвояването му би било трудно, ако в гимназията ги оставим по-неангажирани с учене, четене и научаване на нови знания“, посочи Николова.

Майка на седмокласничка от училище „Иван Вазов“ в Русе, която ще кандидатства следващата учебна година, също сподели пред медията ни, че не подкрепя намаляването на домашните. Галя Тодорова дори е на мнение, че учителите като че ли завишават оценките на децата и те растат със самочувствието на много знаещи, а в същото време отделят минимално време за уроците.

Синдикати

 От синдикалната организация на Българските учители към КНСБ  ясно заявиха, че сътрудничество с родителските организации трябва да има, но не и да се налагат изисквания към образователния процес от хора, които не са експерти. „Ние говорим с родителските организации и сме готови да продължим да говорим, но сме против те да имат пряка намеса в определяне на учебни програми, сътрудничество - да, но пряка намеса на родителски организации не е необходима”, каза лидерът на русенската учителско-синдикална организация на КНСБ Пламен Атанасов.

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори