Русенска фирма завлякла тираджия с 1500 лева и шефът й след това се покрил. Потърпевшият Васил Василев твърди, че това не е единственият некоректен превозвач и се закани, че ще си търси правата докрай. Васил Василев от Русе работи като шофьор от близо 30 години. Първо въртял волана на автобусите, а след това решил да се качи и на ТИР за повечко пари. Поровил в Интернет и се спрял на една от обявите. Поканили го на интервю и не след дълго му се обадили да тръгне веднага. Обещали му по 500 лв. на курс. През декември 2011 година подписал договор, от който не разбрал много неща, защото бил на немски език. След това потеглил за Германия. Автомобилът, в който се качил, бил „Ивеко” фургон, за превоз на дрехи. Товарът бил лек, около 8 тона максимум. „Колата не беше технически изправна - предницата й имаше много голям луфт, не можеше да се вкара в пътя и през цялото време си мислех, че ще стане произшествие. Акумулаторите също бяха слаби и се наложи в сервиз в Германия да ги зареждам с токоизправител. Студът беше неописуем, а нямаше печка”, разказва Васил. Направил три курса, но и до ден днешен не видял и лев от обещаното възнаграждение, твърди той. Не го и потърсили повече за работа. Сега Васил не знае дали все още е нает в тази фирма, или вече е освободен. Направил справка в НОИ и видял, че не са платени осигуровките му. Започнал да търси по телефона шефа си, на който знае само първото име –Георги. Оказало се, че си е сменил номера. За да получи яснота за ситуацията, шофьорът изпратил и препоръчано писмо на адреса, който имал. Писмото обаче се върнало, тъй като шефът не бил открит. Търпението му се изчерпало и подал сигнал в Инспекцията по труда, от там обаче му отговорили, че не могат да открият нито фирмата, нито собственика й. „Такива малки фирми работят на по-ниски цени за сметка на шофьорските заплати, наемат такива като мен за 1-2 курса, не им плащат и продължават напред. Те подбиват и цените на големите и изрядни фирми, смята Васил. Той разказва, че през годините това не е единственият некоректен превозвач, на когото е попадал. Преди време пак чрез обява в Интернет си намерил работа в друга фирма. Пътувал до Франция с уж технически изправни камиони. Наложило се обаче да изхарчи 3000 евро за ремонт, за да не остане на пътя. Затова шефът му казал, че няма да види и лев. Сега Васил е без работа и е отчаян. Единственият изход, който вижда, е да издири и други тираджии, потърпевши от некоректни превозвачи, за да се обединят и заедно да си потърсят правата. Собственикът на фирмата, от която русенецът се оплака, не бе открит за коментар. Оказа се, че подобни сигнали не са постъпвали и в Съюза на превозвачите в Русе. Там обаче редовно се жалели самите работодатели, които пропищели от злоупотребите на работниците си, коментира Валентин Бянов, който ръководи организацията. Той уточни, че само за миналата година сигналите за некоректни шофьори били над 400. По думите на Бянов, тираджиите започвали работа за по 1-2 курса и не за да изкарат пари, а за да откраднат гориво, което в момента могат да продадат на висока цена. Шофьорите отмъквали още част от превозваната стока или части от автомобила. След това шефовете им ги търсели и не можели да ги открият, за да им потърсят отговорност за щетите. „Наетите в превозвачески фирми са защитени като работници от закона. Ако се е случило да не им се плаща, могат да си наемат адвокат и да заведат гражданско дело срещу фирмите. Обикновено обаче се установява, че шефовете им са им платили дори повече отколкото заслужават”, обяснява Бянов. За да се спасят от кражби, бизнесмените са направили списък на некоректните тираджии и са го публикували в сайта на превозвачите. Така всеки един от тях, търсейки си шофьор, може да провери дали името на кандидата е сред системно злоупотребяващите с доверието на работодателите. Този списък бил и в услуга на шофьорите, които можели да бъдат сигурни, че ще си получат парите, ако не са вписани в „черния регистър”. На снимките: Трафикът върви и нашенските проблеми в бранша на пръв поглед не личат; Месеци наред шофьорът Васил Василев се опитва да получи заплатата си, която е изработил с пътуване до Германия; Шефът на Съюза на превозвачите Валентин Бянов обяснява, че собствениците на фирми страдат от шофьорите си, защото ги крадат /Виж Фотогалерия/.
Напиши коментар