Европейският съюз разполага с подробно разписано законодателство за защита на правата на потребителите, което важи за територията на целия съюз, както и за отделни държави и случаи извън него.
Обявяването на пандемия заради вируса Covid-19 промени част от ситуацията, съобщава БНТ.
Масово полети и екскурзии се отменят не по вина на превозвачи и транспортни фирми, а заради наложени забрани по отделни държави. Дори и полетите, които се изпълняват в момента имат безплатна опция за промяна на дата, услуга, която до този момент се заплащаше.
Има няколко хипотези, които могат да бъдат разгледани.
- Говорим за провалено организирано пътуване;
- - провалено самостоятелно пътуване;
Когато сме се записали на организирана екскурзия и тя бъде отменена от туроператора, той е длъжен да ни върне парите или да ни предложи алтернативен продукт. Туристическата фирма не ни дължи в случая обезщетение заради проваленото пътуване ако причина за това е разпространението на коронавируса.
i
В случай, че не ни върнат парите, българската институция към която можем да се оплачем е Комисията за защита на потребителите.
Оттам обаче съветват две основни неща:
- Първо, да не отменяме сами пътувания, които са за период в бъдещето или по-дълъг от действащата в страната извънредна ситуация. Тоест ако пътуванията се провеждат до месец, можем да предприемем стъпки за отмяната им, но ако са след два месеца, трябва да изчакаме.
- Второ, да не отхвърляме с лека ръка предлаганите от турооператорите алтернативи. Повечето фирми, вместо да ни върнат пари, предлагат екскурзията да се състои в бъдещ период, когато пандемията е преминала. Дори и този бъдещ период да се окаже невъзможен за пътуване, потребителите ще имат още по-голямо основание да си поискат парите.
Съществува и хипотеза, туроператорът да фалира. Тогава пътуванията му по презумпция се защитават от застрахователна компания. Редът, който се спазва е постановен от Министерството на туризма.
Не по този начин стои въпросът с отменените самостоятелно организирани пътувания. При тях човек сам си купува самолетен билет, както и си резервира хотел или апартамент под наем. В този случай, институцията, към която се подават жалби е Европейския потребителски център, който има клон и в България.
Логиката на обезщетяване е същата.
i
Авиокомпанията е длъжна да ни върне парите без допълнително обезщетение, защото в повечето случаи отмяната на полета не би следвало да се счита, че е по нейна вина. За обратното, тоест доказване на вина, може да бъде направен опит чрез съда, но това би отнело години и би било без смисъл, съветват експерти.
Авиокомпанията е длъжна подобно на туристическите фирми или да върне цената на билета, когато е отменила в последния момент полета или да предложи по-рано алтернатива . По-голяма част от авиокомпаниите предлагат смяна на датите за пътуване без допълнителни такси. Също така и отмяна на полета без връщане на пари, но с обещание, че имаме ваучер, който да използваме в бъдещ период.
Законите на Европейския съюз и защитата на потребителите важат в три основни ситуации:
- Когато става въпрос за европейски авиокомпании;
- Когато полетите се изпълняват на територията на Европейския съюз дори и от авикомпании, които не са от държави членки;
- Когато полетите са с излитане от страна членка на Европейския съюз или компанията каца на територията на Европейския съюз;
Извън тези хипотези обаче не означава, че няма защита на потребителските права. Съществува международно законодателство, според което пътниците също могат да потърсят дължимите им пари или пътувания.
i
Обикновено при самостоятелно организирано пътуване имаме запазен от нас хотел или апартамент. В този случай важат правилата на резервацията. А именно – до коя дата тя може да бъде отменена безплатно и кога не може да бъде отменена без да дължим на собственика обезщетение. За съжаление, спорът в този случаи е между лицата направили резервацията и в повечето случай при неразбирателство се стига до съдебна инстанция.
Правата на потребителите са защитени не само при въздушния транспорт, но също така при железопътния и автобусния. Сроковете за подаване на жалби са едномесечни от дата на пътуването или на провала на пътуването.
Към Европейската комисия също така съществуват и други възможности за търсене на права. А именно – платформа за онлайн решаване на спорове, както и има възможности за извънсъдебно решаване на спорове. Най-бавна остава обаче съдебната процедура и по възможност трябва да я избягваме освен ако нямаме друг избор, съветват експерти.
Не трябва да се забравя също така, че дори и по време на криза важат правилата за обезщетяване при извършени полети, които са закъснели по вина на превозвача повече от два часа, както и ни се дължи обезщетение при загубен и повреден багаж.
мт
Напиши коментар