С 18 процента са поскъпнали шофьорските курсове за една година. По данни на Евростат, България заема втора позиция в Европейския съюз по ръст на цените на курсовете за шофьори в периода от 2020 до 2022 година. Цените на услугите, свързани с шофьорски курсове, изпити, книжки и технически прегледи у нас са нараснали със средно 18% на годишна база през миналата 2022 година. Единствената страна с по-сериозно изменение в цените е Чехия, където средногодишното поскъпване достига 19.6%.
След отлива през пандемията, интересът към шофьорските курсове в най-масовата категория „В” се е увеличил, но увеличена е и цената му с около 150 лева. От школите в Русе казват, че тя е калкулирана така, че само да покре новите разходи за гориво. Автоинструктори твърдят, че в дунавския град цената за обучение на шофьори е една от най-ниските в страната.
Емилия Добрева се учи да шофира от близо месец. Първата стъпка, преди да седне зад волана, била да се подготви на теория и да научи правилника за движение по пътищата, като част от нейния шофьорски курс. След като е взела изпита на листовки, е готова да поеме по русенските улици. Часовете за обучение са 40 за теория и 31 за практика, обяснява автоинструкторът Наско Николов. Той добавя още, че основната причина за поскъпването на курсовете не са амортизацията на автомобила или трудът на инструкторите. „Цените на горивата се вдигнаха нагоре и увеличението на курса, което сме направили, е единствено и само да покрие разликата в цената на гориво. През 2020 година беше 800 лева, сега в момента е 950 лева”, казва Николов. За Емилия желанието да се научи да шофира било водещо, спестявала, за да си позволи шофьорския курс. В цената му не е включен единствено курсът за първа помощ към БЧК и издаването на шофьорската книжка от КАТ. Иначе в рамките на платената сума се провеждат и външните и вътрешни изпити по теория и кормуване. „Освен в случаите, когато не си се справил от първия път”, добавя Емилия Добрева.
Инструкторът й пък обяснява, че в Русе цените за обучение на шофьори са едни от най-ниските в страната. „В Пловдив примерно курсът е между 1200 и 1500 лв., същите са цените в София, в Разград и във Варна. Докато при нас цените са по-ниски, по простата причина, че нашият град намалява и заплатите не са много високи”, казва Наско Николов. Според школите за обучение на шофьори, цената на курса трябва да е по-висока, но заради ниската покупателна способност на населението, това щяло да доведе до отлив на курсисти.
Напиши коментар