Две предложения за изграждане на нови кръгови кръстовища в Русе има депозирани за целево финансиране от държавния бюджет. Това съобщава Центърът за градска мобилност във Фейсбук страницата си. В зависимост от категорията на общината са определени максимални прагове на стойностите, в рамките на които следва да са проектите за съответните общини, като за Русе те са до 50 млн. лв. Проектите са за кръгови на кръстовището при Пантеона на бул. „Цар Освободител“, ул. „Петко Д. Петков“ и бул. „Съединение“. Другото е при кооперативния пазар, на пресечката между бул. „Цар Освободител“, ул. „Шипка“ и ул. „Панайот Хитов“.
Кръговото до ОД на МВР в Русе предизвика доста дискусии и спорове как се влиза, в коя лента и как се излиза от него, съобщават от Центъра за градска мобилновт. „Оказва се, че в световната практика има няколко вида кръстовища с кръгово движение. Това, което сме свикнали да виждаме у нас, се нарича traffic circle или rotaries. Светът обаче се е предвижил доста напред в тази посока. В момента стремителна популярност придобива т.нар. „раундъбаут” (roundabout, американците ги наричат modern roundabout). За пръв път се появяват в Англия през 60-те години и постепенно се въвеждат по пътищата на Великобритания“, коментират експертите.
Раундъбаут показват удивителни резултати по много параметри. В сравнение с обикновените кръстовища, количеството на сериозни сблъсъци, включително и такива с жертви, намалява с 80-90%, а цялото количество на аварии на 40%.
Пропускателната способност е с 15-20% по-висока, от колкото на обикновено кръгово кръстовище. Отлично се справя с повишеното натоварване, не е необходим по-голям диаметър на кръга, удобно е за пешеходците, има по-малко вредни газове в атмосферата, не се нуждае от светофар и т.н.
Подобни кръгови, от типа на раундъбаут, са много популярни във Великобритания, Централна Европа и постепенно набират популярност и в Америка. А в Холандия са стигнали и по-далеко, помислили са и са изобретили турбо-раундъбаут. Той е с 20-30% по-бърз и по-безопасен от прародителя си, обясняват специалистите. Те настояват да се премисли, преди да се започне строителството на двете кръстовища.
Напиши коментар