Инж. Васил Иванов: Вероятността за трагедията в Своге е заложена още при проектирането на пътя

Политиците не искат да се смени системата, защото по своята същност тя е корупционна, смята строителният инженер

Инж. Васил Иванов: Вероятността за трагедията в Своге е заложена още при проектирането на пътя

"Вероятността да се случи трагедията край Своге, при която загинаха 17 души, а 15 души бяха ранени, е заложена още при проектирането на ремонта на пътя. Тя е и резултат от натрупване на системни грешки от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“, на съответната общинска или областна управа, които имат отношение към този ремонт, и др.“, коментира пред „Посоки“ инж. Васил Иванов. Той е бивш служител на Областно пътно управление – Плевен. Преди да се пенсионира, е бил началник-отдел "Текущ ремонт и поддържане" в Пътното.

Инж. Иванов пояснява, че проектът за ремонт на злополучния път е сключен по договорните условия на ФИДИК /б. а. – Международната организация на инженерите консултанти/. Това означава, че всичко е определено – количества, цени, срокове, санкции и т. н. Според плевенския инженер в „Трейс груп“ холдинг работят изключително грамотни, почтени и честни хора. Той е сигурен, че те не са допуснали грешка.

„Произшествието е станало в населено място. В населените места Пътната агенция отговаря само за платната за движение. Тротоарите, обезопасителните съоръжения и т. н. са грижа на кмета на съответната община. Когато проектът за този път край Своге е представен за издаване на строително разрешение, са го гледали много специалисти. Още тогава е трябвало те да си кажат съображенията за неговата безопасност.

Проектът има пропуски. Този път минава през дефиле. В дефилето винаги има въздушни течения, винаги има навлажнявания и съответно – хлъзгав път. Да заложиш в проекта там гладка асфалтова настилка, това е недопустимо. Ще заложиш набита асфалтова настилка, за да имат сцепление гумите на автомобилите.

На мястото на катастрофата има пропаст 20 метра. Сложили са стоманена предпазна ограда. Какво е пречело в проекта да бъде заложена „калифорнийска“ ограда? Тя е от бетонови сечения, високи един метър, няма пробиване. Ако се блъсне кола в тях, ще се върне обратно на пътното платно.

Констатирали, че пътят в този участък е хлъзгав! Ами, престържете го, бе! Не могат да намерят пари? Който е взел комисиони от тоя път – да ги върне и ще се намерят.

Сега всички говорят, че системата трябва да се смени. Няма да стане, защото политиците не искат да се смени системата, защото по своята същност тя е корупционна. Чрез обществените поръчки се източват парите на бюджета.

Пътната агенция не е първостепенен разпоредител с бюджетни средства. Работещите в нея правят това, което им кажат политиците. За да има реална промяна, първото, което трябва да се направи, е тя да излезе от състава на Строителното министерство и да стане Изпълнителна агенция към Министерския съвет. Никакви хора не трябва да се месят в работата й – както беше някога. Обществените поръчки трябва да се забранят – да останат само тези за поддръжка и почистване. Да се въведе немската система – дейностите да се изпълняват по стопански начин. Всяко Пътно управление в страната да си изпълнява поддържането. Ако това се въведе, с парите, които се събират от винетки, ще се върши седем пъти повече работа. И за 5-6 години пътищата в България ще бъдат в прилично състояние“, смята инж. Васил Иванов.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори